رویداد های اخیر

ارگ موضع اخیر ترامپ علیه پاکستان را سیاست خارجی افغانستان خواند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

حکومت افغانستان موضع اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را در برابر پاکستان، حاصل سیاست خارجی “موفق” این کشور خواند.

حکومت افغانستان در پیوند به توییت تازه رییس جمهور امریکا، دونالد ترامپ گفته است که جهان این را میداند که کشور پاکستان حامی هراس افگنان در افغانستان است.

دونالد ترامپ در اولین توییت خود در سال جدید میلادی به شدت به پاکستان تاخت و نوشت: «آمریکا با ساده گی در ۱۵ سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده است؛ و آنها در عوض به جز از دروغ و فریب چیزی به ما نداده‌ اند؛ با این تصور که رهبران ما احمق هستند. آنها «پاکستانی‌ ها» به تروریست‌ هایی که ما در افغانستان به دنبالشان هستیم، پناهگاه داده و به ما کمک زیادی نکرده‌ اند. این رویه دیگر بس است.»

کابل واکش تند واشنگتن در برابر اسلام آباد را حاصل سیاست خارجی افغانستان و قربانی های نظامیان افغان در میدانهای نبرد میداند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری گفت: «آنچه که اتفاق افتاده، محصول سیاست خارجی فعال افغانستان و ادامه قربانی های نظامیان افغان است. تا آنجای که ممکن است دنیا از حقانیت ما آگاه شود.»

از سویی هم وزارت خارجۀ پاکستان، برای وضاحت سخنان ترامپ، دیوید هالی، سفیر امریکا مقیم اسلام‌ آباد را فراخوانده بود.

وزیر خارجه پاکستان، خواجه آصف نیز در برابر توییت رییس جمهور امریکا واکنش تند داشته است.

آقای آصف در صفحه تویتر خود نگاشته است: «واشنگتن باید در مورد تندروان و شورشیان در افغانستان، از دیپلوماسی کار گیرد، نه راه نظامی. امریکا به خاطر شکست در افغانستان خشمگین است، بنابرین باید راه مذاکره را در پیش گیرد.»

با این حال، ریاست اجرایی حکومت بیان داشت که پاکستان زیر بار این همه شکایت ها نمی رود و این به معنی آن نیست که حکومت افغانستان به آن باور کند.     

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی تصریح نمود: «بدون شک پاکستان این پول را برای مبارزه با هراس افگنی دریافت کرده است، اما پاکستان تنها این که مبارزه نکرده به تروریستان کمک هم کرده است. به معنی این است که پول به هدف اصلیش مصرف نشده است.»

پرداخت ۳۳ میلیارد دالر از سوی امریکا به پاکستان واقعاً بی نتیجه بوده است.

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله اضافه کرد: «پاکستان به عنوان شریک استراتیژی امریکا ۳۳ میلیارد دالر گرفت. از این پول دولت پاکستان سود برد و یک کشور اتمی شد، اما برای افغانستان این جای نگرانی است.»

این در حالیست که به تازه گی امریکا وعده ۷۰۰ میلیون دالر کمک را به پاکستان در جهت مبارزه با هراس افگنی داده است اما  گفته می شود که واکنش های جهانی و اعتراض های اخیر ترامپ مانع بزرگ برای این پولی کمک برای پاکستان خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل