خبرهای تازه

ارگ: گفتگو های آمریکا و طالبان بدون نایل آمدن به آتش بس موثر نخواهد بود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ارگ ریاست جمهوری میگوید که تا هنوز پیشرفتی  در مورد «آتش‌بس» و یا «کاهش‌ خشونت‌ها» در گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در قطر بوجود نیامده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهوری میگوید طالبان باید با طرح آتش بس به مذاکرات دوحه رفته باشند، زیرا کاهش خشونت منطق حقوقی و نظامی و جنبه عملی نیز ندارد.

گفتگوهای صلح وارد مرحله‌ی سرنوشت‌سازی شده ‌است. طالبان بر کاهش خشونت‌ها مشروط به امضای توافق نامه با امریکا تن داده ‌اند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم روی کاهش خشونت‌ها به توافق دست یافته‌اند اما در کابل، کاخ ریاست جمهوری، کاهش خشونت‌ها را بی معنا می‌داند و می‌خواهد طالبان آتش بس سراسری اعلام کنند.

حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح میگوید: “برای پیشرفت مذاکرات و برای اینکه بن‌بست بشکند؛ پافشاری حکومت بر (آتش بس) درست است. اما راهی برای مذاکرات باید باز باشد. مذاکرات نباید معطل شود.”

ریاست اجرائیه هم با ارگ دیدگاه همسان ندارد و برای پیشرفت گفتگوهای صلح خواهان کاهش خشونت‌ها است. برخی سیاست‌گران باور دارند که موضع‌گیری و پیش‌شرط ریاست جمهوری، روند صلح را به چالش و بن‌بست خواهد برد.

احمدالله علی‌زی رییس حزب اساس نو افغانستان میگوید: “توافق همسایگان و جامعه جهانی بر این شده است که ما صلح میخواهیم. حکومت نباید در مقابل همه بیاستد.”

در این میان، کمیسیون امنیت داخلی مجلس هم از طرف‌های دخیل در گفتگوهای صلح بویژه حکومت می‌خواهد، انعطاف‌پذیری نشان دهند.

فدا محمد الفت صالح رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان میگوید: “من مطمینم که مذاکرات اندکی دیگر پیش برود یکی از طرف ها از خود انعطاف پذیری نشان میدهد و به چیزی که میخواهیم، خواهیم رسید.”

حالا اگر با این اختلاف‌ها فرصت دستیابی به توافق صلح از دست برود، پیامد چه خواهد بود؟

خان آغا رضایی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان میگوید: “اگر گفتگوهای صلح نتیجه ندهد ما سال آینده شاهد سقوط شهرها باشیم و ناامنی بیشتر خواهد شد.”

در همین حال ارگ ریاست جمهوری میگوید که تن به کاهش خشونت‌ها نمی‌دهد و آتش بس را خط سرخ خویش گذاشته است.

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهوری میگوید: “تمام متحدین ما بویژه اتحادیه اروپا هر زمانی که با رییس جمهوری افغانستان دیدار داشته اند از موقف مردم افغانستان که آتش بس و ختم جنگ دایمی است حمایت کرده اند.”

 گفتگوهای امریکا با طالبان، فرصتی پنداشته می‌شود برای پایان منازعه افغانستان؛ اما از آغاز این روند تا امروز، کابل و واشنگتن روی بسیاری موردها اختلاف‌های جدی داشته‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل