رویداد های اخیر

ازبکستان: امارت اسلامی در نشست بعدی «ایکو» حضور نخواهد داشت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۷, ۱۴۰۲)

ازبکستان می‌گوید که نماینده امارت اسلامی افغانستان در نشست بعدی سازمان همکاری اقتصادی یا «ایکو »که در تاشکند برگزار می‌شود ، شرکت نخواهد کرد.

شیرزاد اسدوف، رئیس دفتر مطبوعاتی شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به روز سه‌شنبه (۱۶عقرب) گفت که برای اشتراک نماینده افغانستان در نشست ایکو، به موافقت همه کشورهای عضو این سازمان و به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی نیاز است.

شیرزاد اسدوف تاکید کرد که افغانستان یکی از کشورهای عضو ایکو است، اما به دلیل تغییرات سیاسی در اگست ۲۰۲۱ میلادی، به طور موقت نمی‌تواند در نشست‌ها و فعالیت‌های ایکو شرکت کند.

بیش از دو سال از به قدرت رسیدن امارت اسلامی می گذرد، اما هنوز هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است. جامعه جهانی می‌گوید تا زمانی که امارت اسلامی حقوق ابتدایی مردم افغانستان به شمول حقوق دختران و زنان را تامین نکنند، روی به رسمیت شناختن حکومت آنها غور نخواهد شد.

امارت اسلامی اما می‌گوید در نشست‌های که یکی از محور آن مسئله افغانستان باشد هرگاه نماینده از امارت اسلامی حضور نداشته باشد دست آوردی نخواهد داشت.

سخنگوی رییس جمهور ازبکستان بر این باور است استقرار افغانستان به عنوان یک کشور صلح‌آمیز و مرفه شرط مهم دستیابی به توسعه اقتصادی باثبات در فضای «ایکو» است.

شماری از آگاهان حضور نمایندگان افغانستان را در نشست‌های بزرگ بخصوص منطقه‌یی مهم می‌دانند.

رئیسان جمهور ازبکستان، آذربایجان، ایران، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، نخست وزیر قزاقستان، رییس دولت موقت پاکستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این دور نشست «ایکو» شرکت خواهند کرد.

مقام‌های ازبکستانی همچنان گفته اند که قرار است در چارچوب این دور نشست ایکو چند نشست دوجانبه نیز برگزار شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل