رویداد های اخیر

ازبیکستان برق وارداتی به افغانستان را ۶۰ درصد کاهش داد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۲, ۱۴۰۰)

شرکت برق‌رسانی افغانستان «برشنا» امروز (چهارشنبه ۲۲جدی) اعلام کرده است که ازبیکستان میزان برق صادراتی خود به کشور را بدون هماهنگی ۶۰ درصد کاهش داده است.

برشنا در خبرنامه‌ای، گفته است که مقام‌های برق ازبیکستان دلیل کاهش برق را مشکلات فنی در آن کشور می‌دانند.

در این خبرنامه به نقل از مقام‌های ازبیکستانی آمده است که در ایستگاه تیلی مرجان این کشور مشکل فنی به وجود آمده که در نتیجه میزان برق صادراتی به افغانستان کاهش یافته است.

مقام‌های ازبیکستان گفته‌اند کار برای رفع این مشکل آغاز شده و در جریان دو یا سه روز آینده جریان برق به حالت عادی بر می‌گردد.

شرکت برشنا گفته است که به‌دلیل کاهش برق وارداتی از ازبیکستان، برق ۱۶ ولایت با سکتگی مواجه شده و مشکل پرچاوی نیز به میان آمده است.

افغانستان به شدت به برق وارداتی کشورهای آسیای مرکزی متکی است.

در فصل سرما و گرما شهرهای بزرگ، از جمله کابل با کمبود برق مواجه می‌شود.

این درحالی است که دو روز قبل (دوشنبه ۲۰جدی) شرکت برق افغانستان بار دیگر از سیاسیون، زورمندان و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان خواسته است که پول باقیات صرفیه برق خود را هرچه زودتر پرداخت کنند.

این شرکت با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که مهلت یک ماهۀ شرکت برشنا به این مقروضین پایان یافته و آنان نباید آخرین فرصت پرداخت باقیات صرفیۀ برق شان را از دست دهند.

عبدالرحمان رحمانی، رییس بخش تجارتی شرکت برق افغانستان گفت که مشکلات مالی و عدم پرداخت محصول صرفیۀ برق، این شرکت را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

آقای رحمانی جمع آوری قروض از مقام‌های حکومت پیشین، سیاست‌مداران، زورمندان و اعضای پیشین پارلمان افغانستان را یگانه راه بیرون رفت از مشکلات کنونی شرکت برق عنوان کرد.

شرکت برق افغانستان چند سال پیش، فهرست ۷۳ تن از مقروضین خود را نشر کرد که در آن نام شماری از زورمندان، اعضای ولسی جرگه و چهره‌های پیشین حکومت به شمول عبدالرشید دوستم، محمد کریم خلیلی و عبد رب الرسول سیاف شامل بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل