رویداد های اخیر

ازبیکستان: قطر حمایت خودرا از پروژه خط آهن افغان ترانس اعلام کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۹, ۱۴۰۲)

رئیس جمهور ازبیکستان در دیدار با امیر قطر از این کشور خواسته است تا در پروژه خط آهن افغان ترانس همکاری و از آن حمایت نماید. امیر قطر نیز در این دیدار حمایت خودرا از این پروژه اعلام کرده است.

در بیانیه‌ای که پس از این دیدار از سوی ریاست جمهوری ازبیکستان منتشر شده، آمده است: «ما توجه خاصی به ترویج پروژه های سرمایه گذاری مشترک جدید، بالخصوص در زمینه های انرژی سبز، صنعت، زراعت، توسعه زیرساخت‌ها، بانکداری، آموزش، صحت و توریزم داریم.»

بر اساس بیانیه، در این دیدار روی راه هایی برای گسترش بیشتر همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل بحث صورت گرفت و جانب قطر حمایت خودرا از پروژه افغان ترانس اعلام کرد.

همزمان با این، اداره خط آهن کشور می‌گوید پروژه افغان ترانس یک پروژه منطقه‌ای است که نیاز به حمایت بین المللی دارد و پس از حاکمیت امارت اسلامی اولین سروی این پروژه موفقانه صورت گرفت و مسیر این پروژه تعیین گردید.

سمیع درانی، سخنگوی اداره خط آهن می‌افزاید در نشست سه جانبه‌ای که میان کشور های ذیدخل صورت گرفت یک پلان یک ساله نیز ترتیب شده است.

آگاهان می‌گویند که تکمیل این پروژه منجر به گسترش روابط تجاری و سیاسی افغانستان با جنوب آسیا و آسیای میانه خواهد شد واین پروژه می‌تواند برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های کاری در کشور موثر واقع شود.

از سوی هم مسئولان در وزارت انرژی و آب می‌گویند که قرار است در آینده نزدیک پروژه تمدید لین ۵۰۰ کیلوولت دشت الوان الی ارغندی کابل افتتاح شود . به گفته مسئولان، این پروژه می‌تواند برق بیشتر را به کشور از ترکمنستان وارد کند و مشکلات مردم را تا حدی حل نماید.

کشور های ازبیکستان، افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی توافق کردند تا پروژه افغان ترانس را عملی سازند اما کار عملی این پروژه هزینه مالی بیشتر می‌خواهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل