رویداد های اخیر

ازدواج‌های زیر سن نسبت به سال‌های گذشته در کشور کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۶, ۱۴۰۲)

اداره ملی احصاییه و معلومات امروز (سه‌شنبه، ۱۶ جوزا) طی نشستی در کابل با اعلام یک سروی گفته است که ازدواج‌های زیر سن نسبت به سال‌های گذشته در کشور کاهش یافته است. 

این سروی نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد دختران زیر سن ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند و ۲۸.۷ درصد دیگر هم در سن هجده سالگی ازدواج کرده‌اند.

بربنیاد سروی، ۱۹ درصد کودکان بین سنین ۵ تا ۱۱ سال همچنان مشغول کارهای شاق هستند.

عصمت‌الله حکیمی، سرپرست معاونیت اداری احصاییه و معلومات، در این مورد می‌گوید: «براساس آمارهای ما، ازدواج‌های زیر سن در کشور کاهش یافته و۱۹ درصد کودکان بین سنین ۵ الی ۱۱ سال مشغول کارهای شاق هستند.»

این گزارش تمرکز بیشتر روی  شاخص تولد، وفات، دسترسی به سهولت‌های اولیه دوران بارداری، مراقبت‌های صحی طفل و مادر، مرگ و میر مادران، تغذیه، تعلیم  و آب آشامیدنی را در بر می‌گیرد.

فقیر محمد زیار، سرپرست اداره احصاییه و معلومات، گفته است: «این سروی برای شاخص‌های تولد، وفات، صحت طفل ومادر، مرگ ومیر مادران و دسترسی به خدمات اولیه در سراسر کشور انجام شده است.»

از سویی هم، این سروی نشان می‌دهد که ۵۴ فیصد مردم افغانستان بالای سن ۱۷ سال هستند که ۲۵.۵ درصد آن در شهرها و متباقی در دهات زندگی می‌کنند.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد، نیز می‌گوید که به خاطر بهبود زندگی مردم نیاز است تا سکتورهای مختلف دولتی با درنظرداشت این آمار، پلان و پالیسی‌های مناسب را برای آینده تهیه کنند.

مسوولان اداره مرکزی احصاییه همچنان گفته‌اند که در این سروی بیش از ۲۳ هزار خانواده، ۴۴ هزار مادر، ۳۲ هزار کودک کمتر از ۵ سال و بیش  از ۲۰ هزار نوجوان مصاحبه شدند.

Trending

خروج از نسخه موبایل