رویداد های اخیر

از آغاز اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان تا کنون ۴۵۰ هزار مهاجر اخراج شده اند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۶, ۱۴۰۲)

نمایندهٔ خاص پاکستان برای افغانستان روز چهارشنبه (۱۵ قوس) گفت که از اول ماه نومبر بدینسو حدود ۴۵۰ هزار شهروند افغانستان به کشور شان برگشته اند.

با این حال آصف علی درانی بر ادامه روند اخراج اجباری مهاجران تاکید کرده وانتقادات بین‌المللی در این خصوص را رد کرده و گفته است که کشورهای جهان همواره افرادی را اخراج می‌کنند که از قوانین مهاجرت آنان تخطی می‌کنند.

وی می‌گوید که:«آن دستهٔ از شهروندان افغانستان که موقف مهاجرت ندارند و افرادی که برگشت کرده اند می‌دانستند که در پاکستان به گونهٔ غیرقانونی زندگی داشتند.»

آقای درانی افزوده است که افغان‌ها در نا امنی‌ها این کشور دست دارند و همچنان حضور تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان از عمده ترین نگرانی‌های آنان است.

درهمین حال، صدر اعظم حکومت موقت پاکستان می‌گوید که پاکستان قبلاً به حکومت کنونی افغانستان از اخراج مهاجران افغان بدون اسناد قانونی، هشدار داده بود.

انوارالحق کاکر گفته است که مهاجران افغان‌ که در پاکستان فعالیت‌های تجارتی دارند و بدون اسناد هستند، می‌توانند پس از اخذ ویزه دوباره به این کشور برگردند.

آقای کاکر با اشاره به مسئله تحریک طالبان پاکستان می‌گوید که سیاست پاکستان در این باره واضح است و تا آخرین حد با این گروه می‌جنگد و با حکومت سرپرست افغانستان هم گفتگوهای رسمی نداشته است.

آقای کاکر ادعا کرده که اسلحه و تجهیزات نظامی باقی مانده از نیروهای پیشین افغان در بازار سیاه به فروش رسیده است.

امارت اسلامی اما بارها این ادعا ها را رد کرده و گفته است افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را نداشته و پاکستان نباید بار ملامتی ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بی‌اندازد.

با این حال شماری از گزارشگران و پژوهشگران سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از اینکه مهاجرین افغان با اخراج اجباری از پاکستان می‌توانند با خطر نقض حقوق بشری حتا قاچاق انسان مواجه شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل