صحت

از روز جهانی صحت روانی در کابل بزرگداشت شد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۸, ۱۴۰۲)

وزارت صحت عامه از روز جهانی صحت روانی تحت شعار «صحت روان یک حق جهانی بشر است» طی نشستی امروز (سه‌شنبه، ۱۸ میزان) در کابل بزرگداشت به عمل آورد.

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که عرضه خدمات روانی از اولویت‌های این وزارت بوده و می‌افزایند که براساس سروری این وزارت، در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از دو میلیون تن در کشور از خدمات صحی روانی مستفید شدند.

حبیب‌الله آخندزاده، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت در این نشست گفت: «وزارت صحت عامه افغانستان بر این متعهد است که باید تمام مردم به خدمات صحی و روانی دسترسی داشته باشند.

از سویی هم، شماری از داکتران در بخش صحت روانی می‌گویند که تعداد مراجعین و بیماران صحت روانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و بیشتر مراجعین دخترانی هستند که از رفتن به مکاتب منع شده‌اند.

لیزا محمدی، داکتر صحت روانی، می‌گوید: «در این اواخر تعداد مراجعین ما نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و اکثر مراجعه کنندگان ما دختران جوان هستند که از رفتن به مکاتب باز مانده‌اند.»

خانم محمدی افزود: «رفتن به مکاتب به آنها یک راه امید بود.»

نماینده سازمان صحی جهان نیز در این نشست گفت که متعهد به ارتقای ظرفیت کارمندان صحی و عرضه خدمات بهتر صحی در افغانستان هستند.

علی رضا نوروزی در این مور گفت: «سازمان صحی جهان در افغانستان متعهد است با ارتقای ظرفیت کارمندان صحی برای تشخیص، مدیریت بیماری‌های روانی، نظارت شش ماه برای کسانی که تداوی دریافت کرده‌اند و پروگرام‌های دیگر.»

این در حالی است که در سراسر جهان در هر چهل ثانیه یک تن از اثر ابتلا به مریضی روانی جان خود را از دست می‌دهد. براساس گفته‌های وزارت صحت، در افغانستان از هر دو نفر یک تن به‌گونه‌ای ‌با امراض روانی مواجه شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل