صحت

از روز جهانی مبارزه با بیماری «هیموفیلیا» در کابل بزرگداشت شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۲)

وزارت صحت ‌عامه از روز جهانی مبارزه با بیماری هیموفیلیا در نشستی تحت شعار «دسترسی برای همه» گرامی داشت به عمل آورده است.

وزارت صحت ‌عامه در توییتر نگاشته است که محمد اسحق صاحب‌زاده، معین مالی و اداری این وزارت در نشستی که به این مناسبت راه اندازی شده بود، گفت: «خوشحالم که امروز کشور ما افغانستان مانند سایر کشورهای جهان که همه ساله از روز جهانی مبارزه با بیماری هیموفیلیا که هدف آن آگاهی دهی، دادخواهی و رسیدگی به وضعیت صحی این بیماران می‌باشد گرامی داشت به عمل آورد.»

به گفته این وزارت، هزارها تن در جهان مصاب به این بیماری بوده که این رقم در افغانستان به ۳ هزار مورد می‌رسد که از این میان ۸۵۷ تن در شهر کابل مصاب می‌باشند.

این وزارت افزوده که از میان سه هزار مورد در افغانستان، ۵۹ تن از زنان مصاب به این بیماری می‌باشند.

در همین حال، آقای صاحب‌زاده از ایجاد مراکز تداوی بیماران هیموفیلیا در زون‌های کشور خبر داده و تعهد سپرده است که رهبری وزارت صحت ‌عامه در این راستا از هیچ نوع سعی وتلاش دریغ نخواهد کرد.

از سویی هم، مسوولان در این نشست از سازمان‌های ملی و بین‌المللی خواهان همکاری بیشتر برای تداوی این بیماران در کشور شده اند.

گفتنی است که هیموفیلیا یک اختلال ارثی (ژنتیکی) نادر است که خون به طور طبیعی لخته نمی‌شود و شایع‌ترین نوع این بیماری در افغانستان فکتور هشت و فکتور نو می‌باشد که توسط داکتران در بانک خون ملی شهر کابل تحت تداوی قرار می‌گیرند.

Trending

خروج از نسخه موبایل