رویداد های اخیر

استقبال حامد کرزی از طرح پیشنهادی امریکا برای صلح افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۲, ۱۳۹۹)

حامدکرزی، رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که طرح پیشنهادی اخیر امریکا برای توافق طالبان و دولت افغانستان، بهترین فرصت برای سرعت بخشیدن به گفتگوهای متوقف شده صلح است.

آقای کرزی روز پنج شنبه (۲۱حوت) در یک گفتگویی ویژه با خبرگزاری اسوشیتیدپرس گفته است که پس از دهه‌ها جنگ و درگیری، مردم افغانستان برای رسیدن به صلح شتاب دارند، و مشتاق آغاز روند واقعی صلح استند.

وی دراین باره گفت:” صلح یک خواسته عمیق، عمیق، عمیقاً مطلوب مردم افغانستان است. شما نمی‌توانید تصور کنید که چقدر عجله داریم تا به صلح برای ما و جوانانمان برسیم.”

به گفته‌ی او، قرار است شورای آشتی ملی افغانستان که او نیز عضو آن است، روز یکشنبه هفته آینده تشکیل جلسه داده و پیشنهاد امریکا را بررسی کند و در ظرف چند روز نتایج بازنگری‌های خود و اصلاحات مورد نیاز در این طرح را به امریکا بفرستد.

رییس جمهور پیشین کشور همچنان گفته است که مخالف خروج نیروهای امریكا و ناتو در اول ماه می است و هشدار داده كه این کار باعث ایجاد هرج و مرج خواهد شد.

آقای کرزی دراین باره گفت:” خروج مسئولانه یا ماندن مسئولانه در یک افغانستان صلح‌آمیز هر دو موضوعی است که باید آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهید.”

وی در در ادامه افزوده است که: ” مسوولیت برای انجام كارهایی كه موجب صلح پایدار می‌شود، برای ایالات متحده و متحدان امریكا و كسانی كه در ۲۰ سال گذشته در افغانستان درگیر بوده اند بسیار مهم است.”

درهمین حال آقای کرزی می‌گوید که اگر دولت غنی بتواند گروه‌های متخاصم را دور هم جمع کند “از آن حمایت خواهد کرد”، اما او گفت که او ]غنی[ نتوانسته است. آقای کرزی نسبت به از بین بردن فرصتی برای صلح برای به دست گرفتن قدرت نیز هشدار داده است.

کرزی همچنین گفت که یک افغانستان صلح‌آمیز به نفع همه همسایگان آن است، به ویژه پاکستان، جایی که دفتر مرکزی رهبری طالبان مستقر بوده و افغانستان با او رابطه آشفته داشته است.

پیش‌نویس توافق‌نامه صلح افغانستان که از سوی امریکا پیشنهاد شده، شامل سه بخش است؛ اصول رهنمودی برای آینده افغانستان، حکومت انتقالی و نقشه راه سیاسی و آتش‌بس همیشه‌گی.

در این پیش‌نویس آمده است‌ که پس از پایان حکومت انتقالی، زعیم آیند‌ی افغانستان بر بنیاد انتخابات برگزیده خواهد شد.

شورای عالی فقه اسلامی که ۱۵ عضو خواهد داشت از دیگر بندهای این توافق نامه است.

حکومت انتقالی صلح هم سه شاخه جدا و برابر خواهد داشت که شامل بخش های اجرایی، وزیران کابینه و ریاست های مستقل خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل