علم و تکنالوژی

اسپیس‌ایکس یک راکت حامل ماهواره های اینترنت را به فضا فرستاد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۱)

اسپیس‌ایکس صبح امروز یک راکت را همراه با مجموعه‌ تازه‌ای از ماهواره‌های اینترنت استارلینک به فضا فرستاد.

این راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در سواحل شرقی فلوریدا به فضا پرتاب شد تا ۵۱ ماهواره‌ گروه ۴-۲۰ استارلینک را به مدار بفرستد. در این سفر همچنین سفینه فضایی Sherpa-LTC2 متعلق به شرکت «اسپیس‌فلایت» (Spaceflight) در مدار قرار گرفت.

این سفینه، محموله‌ای را برای «مأموریت نمایش فناوری وارونا» (Varuna-TDM) حمل می‌کند. تحت این مأموریت تجاری متعلق به بوئینگ، ارتباطات باند فرکانسی V برای یک صورت فلکی ماهواره‌ای متشکل از ۱۴۷ ماهواره در مدار غیر زمین-ثابت، آزمایش می‌شود.

این بستر آزمایشی، پیش از این قرار بود با یک پرتاب اسپیس‌ایکس در جنوری ۲۰۲۲ به مدار زمین فرستاده شود اما به دلیل نشت سوخت، این کار انجام نشد. حالا پس از چند ماه و با رفع مشکل، پرتاب امروز نقطه عطفی در مسیر توسعه‌ی صورت فلکی وارنا محسوب می‌شود.

دقایقی پس از پرتاب امروز، بوستر مرحله اول راکت فالکون ۹ به زمین بازگشت و روی کشتی بدون سرنشین اقیانوس اطلس فرود آمد. این پرواز هفتمین مورد استفاده از این بوستر با شماره B1052-7 محسوب می‌شود.

به گفته‌ اسپیس‌ایکس سفینه فضایی «شرپا-ال‌تی‌سی» (Sherpa-LTC2) حدود ۴۹ دقیقه پس از پرتاب، به مدار مورد نظر تزریق شد و مجموعه‌ استارلینک هم ۲۳ دقیقه پس از آن از راهی مدار خود شدند.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ ماهواره‌ استارلینک را به مدار فرستاده است تا بتواند مجموعه‌ای عظیم برای ارائه‌ خدمات اینترنت پهن‌باند به‌ویژه در مناطق دورافتاده ایجاد کند. این شرکت در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۵ مأموریت استارلینک را انجام داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل