اخبار ساحوی

اشتراک کنندگان نشست چهارجانبه صلح باید مسوولیت های شان را انجام دهند: حکومت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حکومت افغانستان از اشتراک کنندگان نشست چهارجانبه می خواهد که باید مسوولیت ها و مکلفیت های شان را در روند صلح افغانستان انجام دهند.

دفتر ریاست جمهوری می گوید که نقشه راه صلح مسوولیت های تمام جوانب را مشخص کرده و باید هر کدام اقدامات شان را انجام دهند تا پیشرفت ها واضح شود.

انتظار می رود در هفته اول ماه مارچ گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح آغاز شود، اما طالبان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته اند. دفتر ریاست جمهوری می گوید مطابق نقشه راه صلح مسوولیت و مکلفیت تمام جوانب مشخص شده است و باید کشورهای اشتراک کننده در این راستا گام های عملی بردارند .

سیدظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور میگوید:” نقشه راه گفتگوهای صلح افغانستان مسولیت و مکلفیت هر جانب را مشخص ساخته است بنا خواست ما از تمام شرکای ما این است تا اقدامات که مشخص گردیده انجام دهند، میکانیزم وجود دارد و تثبیت میکند که ایا اقدام صورت گرفته یا نه.”

اما برخی از آگاهان روند گفتگوهای صلح را با چالشها و امیدها به همراه می دانند.

احمد سعیدی اگاه امور سیاسی میگوید: “مذاکرات صلح افغانستان به امید و چالش مواجه است امریکا، چین و پاکستان تلاش می کنند که دست اورد به وجود اید اما چالش در این است که طالبان خواستار امارت اسلامی، رهایی زندانیان، تعدیل در قانون اساسی و بیرون کردن نام شان از لیست سیاه میباشد. اگر حکومت این خواست ها رابپذیرد امید به صلح است، در غیر ان پیش از وقت خواهد بود در مورد چیزی گفته شود.”

هارون بارکزی اگاه امور سیاسیمیگوید:” صلح باید قربانی حاکمیت ملی و منافع ملی نشود وباید که جوانب سیاسی و حقوقی در گفتگوها مدنظر گرفته شود تا ما قیمت صلح را نه پردازیم.”

حکومت افغانستان نیز می گوید که جنگ راه حل نیست اما باید در گام نخست گروه های در گیر از جنگ دست برداشته و زیر چتر قانون اساسی به روند گفتگوهای صلح یکجا شوند.

حکومت افغانستان می گوید با اصلاحاتی که در شورای عالی صلح امده است باور دارد که این شورا در روند گفتگوهای صلح نقش موثر را ایفا کند.

گزارش ازعبدالعزیز کریمی

Trending

خروج از نسخه موبایل