رویداد های اخیر

اشرف غنی: انحصار قدرت راه حل وضعیت کنونی افغانستان نیست

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۱)

اشرف غنی رئیس جمهورفراری افغانستان انحصار قدرت را راه حل نمی داند ومدعیست که متمرکز بودن قدرت، وضعیت را درافغانستان وخیم ترخواهد کرد.

غنی درپیام صوتی به مناسبت عید سعید فطر گفته است یگانه راه برآمدن از وضعیت کنونی، اجماع ملی است وهمه باید یکدیگررا بپذیرند.

غنی می‌گوید که:”همه باید یک دیگر را بپذیریم و در صورتی که تاکید بر سر انحصار قدرت باشد وضعیت وخیم تر می شود.”

وی اینرا هم گفته است که کمک‌های انسان دوستانه راه حل برای مبارزه با بحران بشری درافغانستان نیست و برای خود کفایی افغانستان راه‌های دیگری باید جستجوشود.

او در این باره افزوده است:”اما این کمک ها راه حل دراز مدت نیست. به صورت اساسی باید درک کنیم با جنگی که امروز در اروپا شعله ور است در دنیای دیگر کمک ها کم می شود.”

به گفته وی تنها راه نجات از بحران کنونی درافغانستان اجماع ملی و درآغوش گرفتن همدیگراست.

اشرف غنی با اشاره به حملات اخیر در افغانستان تاکید کرده است:”یک بار اگر دروازه انفجار و انتحار باز شد دوباره این دیو را در بوتل جا کردن کار مشکل است. اما با اجماع ملی و قبول کردن یکی دیگر تنها راه نجات وجود دارد.”

به باور اشرف غنی افغانستان نمی‌تواند بدون همکاری منطقه‌یی آینده خوب داشته باشد.

به گفته او باید روی یک چارچوب بزرگ همکاری منطقه‌یی فکرشود وکارهای عملی پروژه‌های که باعث فقرزدایی، کاریابی وپایان بحران بشری می‌شود آغازگردد؛ اما تاکید می‌کند که نخست باید حکومت جدید مشروعیت ملی و بین المللی کسب کند.

رییس جمهور پیشین هرچند درمورد برگشت دوباره خود به افغانستان چیزی نمی‌گوید اما به راه اندازی یک گفتمان ملی اشاره می‌کند که اخیر امارت اسلامی ازبرگزاری آن درآینده، سخن گفته است.

امارت اسلامی تاکنون درمورد اظهارات تازه آقای غنی چیزنگفته است اما معاون دوم رییس الوزرا اخیرا از مخالفان سیاسی امارت اسلامی خواسته است تا به کشوربرگردند اوگفت که پس ازاین هیچ شهروند افغانستان در فهرست سیاه امارت اسلامی نیست.

Trending

خروج از نسخه موبایل