خبرهای تازه

اشرف غنی: صلح با طالبان قید و شرط دارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

آمدن زلمی خلیل‌زاد و شایعه مبنی بر شکل گرفتن حکومت موقت ظاهرن برای رییس جمهور غنی درد سر ساز شده است.

این مقام نخست کشور در مرکز سوق اداره ارتش در کنار رییس اجرایی و اعضای کابینه می گوید: برنامه صلح حکومت موجود با صلح زمان داکتر نجیب متفاوت است و همکاران بین المللی نمی خواهند نظام دست نشانده را بجای یک نظام از هم پاشیده بیاورند.

رییس جمهور غنی می گوید: “نه همکاران بین المللی ما در وضعیت اتحاد شوری سابق قرار دارند، به این معنا که یک نظام در حال پاشیدن یک حکومت دست نشانده خود را بیاورند. اینجا یک مشارکت واضح به اساس منافع مشترک وجود دارد.”

حالا رییس جمهور با جدیت می گوید: نظام وحدت ملی تنها با انتخابات تغیر پذیر است.

“حکومت فعلی به اساس انتخابات آزاد و شفاف ریاست جمهوری تغیر خواهد کرد، تنها راه تغیر حکومت در اینجا انتخابات شفاف و اراده مردم افغانستان است.”

حکومت افغانستان در آستانه گفتگوهای مقدماتی صلح با طالبان قرار دارد. از این رو رییس جمهور می گوید: صلح بدون قید و شرط را قبول نخواهد کرد.

وی می افزاید: “باید بگویم که ما مذاکرات بدون قید شرط می خواهیم، نه صلح بدون قید شرط. یک وضاحت کامل باید موجود باشد صلح قید شرط دارد، مذاکرات بدون قید و شرط است.”

همواره که با گرم شدن گفتگو های صلح  جنگ در افغانستان سرد می شد و نیروها هم حالت تدافعی به خودشان می گرفتند اما حالا چهره جنگ تغییر کرده است.

فرمانده عمومی نیرو های مسلح کشور به نیروهای تحت امرش حالت تهاجمی را هدایت می دهد.

رییس جمهور خطاب به کماندوها می گوید: “کماندوها باید آن مشت قوی باشد که دشمن افغانستان را همیشه در ترس نگهدارد. در حالت دفاعی نباشد بلکه در حالت تعرضی باشد.”

اینجا آقای غنی می گوید: مدیریت جنگ در آستانه صلح از اولویت های حکومت است و جنگ بدون مدیریت می تواند روند صلح و همچنان امنیت را صدمه بزند.

Trending

خروج از نسخه موبایل