اخبار ساحوی

اصلاحات و همگرایی : با گذشت هر روز مشکلات در روند تفتیش بیشتر میشود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دسته انتخاباتی اصلاحات و هگمرایی از روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نا خشنود است و اعضای این ستاد گفته اند که تفتیش آرا با گذشت هر روز به مشکل جدیدی ربرو می شود که اگر به آن رسیدگی نشود نتیجه این تفتیش را زیر سوال خواهد برد.

به باور اعضای این ستاد، علامه گذاری های مشابه، موجودیت ۶۰۰رأی به نفع یک نامزد در صندوق رای دهی و دیگر تخلف ها که گویایی تقلب واضح است، کمیسیون و سازمان ملل از آنان به گونه سطحی باز رسی میکنند.

این ستاد که تصاویر مشابه این برگه های ریخته شده در صندوق را به دسترس رسانه ها قرار داده است و از نهاد های همکار انتخاباتی خواسته است تا به این مشکلاتی که در برابر این روند قرار دارد رسیدگی شود.

جنرال محمد ظاهر اغبر عضو تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی گفت:” مسأله دوازده بسته در یک صندوق و یا هم مسأله شش بسته در یک صندوق که در دو بسته ۴۰۰ رأی ویا هم محلات خیالی که مورد تایید ما نیست و طرف مقابل به آن پافشاری میکند، به همین ترتیب جک لست های که از مرکز معلوماتی انتقال داده میشه با فورمه نتایج صندوق ها که هم خوانی ندارد از جمله موارد مشکلاتی است که باید به آن توجه شود در غیر آن شفافیت این روند را زیر سوال میبرد”.

اما به گفته دسته انتخاباتی تحول تداوم با آنکه این روند به کندی پیش میرود ، اما هر دو بخش روند تفتیش عمومی و تفتیش ویژه از شفافیت کامل برخوردار است.

محمد داود سلطانزوی عضو تیم انتخاباتی تحول و تداوم گفت:” رود تفتیش به صورت عموم خوب است، اما باید سریع تر انجام شود و سرعت این عمل برای مردم افغانستان قابل قبول نیست چراکه مردم افغانستان انتظار استند”.

با این حال مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات گفتند که هر گونه تخطی که از سوی کارمندان مشاهده شود با برخورد جدی مواجه خواهند شد.

از سوی هم این کمیسیون عدم شفافیت را رد می کند و تاکید می کند که روند ابطال آرا نیز تا دو روز دیگر آغاز خواهد شد.

سریر احمد برمک عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت:” مواردی که پیش میاید و طرز العمل جوابگوی آن قضایا نیست با آن موارد هم فضای باز گذاشته شد که آنها میتوانند همان نقاط را در خود جک لست در قسمت ملاحظات آن تحریر بدارند”.

با این حال نور محمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که تا روز گذشته ده هزار ۴۷ صندوق تفتیش و شمارش مجدد شده و در مجموع ۵۳در صد کل آرا تفتیش شده است.

به گفته آقای نوراز مجموع شش هزار صندوق شمارش ویژه ۲۰۹ صندوق آن تکمیل شده و از جمع صندوق ها تفتیش شده دو هزار و ۶۳۴ چک لیست آن شامل دیتابیش شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل