رویداد های اخیر

اطلاعات امریکا: طالبان می‌توانند کابل را در ظرف ۹۰روز تصرف کند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۱, ۱۴۰۰)

یک مقام دفاعی ایالات متحده می‌گوید که بر اساس اطلاعات آژانس‌های استخباراتی این کشور، نیروهای طالبان توانایی محاصره کابل طی ۳۰ روز آینده را دارند و احتمالا می‌توانند تا ۹۰ روز آینده پایتخت افغانستان را به اداره خود درآورند.

این مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه، (۲۰ ماه اسد) در گفت‌و گو با خبرگزاری رویترز گفت که مولفه تاثیرگذار بر این ارزیابی‌ جدید از میزان قدرت پایداری کابل، سرعت پیشروی طالبان از زمان نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده از افغانستان بوده است.

مقام وزارت دفاع امریکا در عین حال افزود که ارزیابی وی قطعی و مسلم نیست و نیروهای امنیتی افغان در صورت مقاومت بیشتر می توانند مسیر و روند جنگ را به نفع خود تغییر دهند.

درهمین حال، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌‌شنبه،(۱۹ اسد) گفته بود که گروه طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد از افغانستان را در دست دارند و ۱۱ مرکز ولایت را تصرف و یا در محاصره خود دارند.

یک منبع امنیتی نیروهای خارجی در کابل به خبرگزاری رویترز از ازدحام انسانی در تمامی ورودی‌های پایتخت افغانستان خبر داد و گفت که غیرنظامیان ساکن کابل در حال فرار از شهری هستند که در موقعیت جغرافیایی محاصره شده با کوه‌ها قرار دارد.

وی افزود که ترس از ورود مهاجمان انتحاری به مناطق محافظت شده دیپلماتیک باعث شده تا همه برای خروج هر چه سریع تر از خاک افغانستان اقدام کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل