Connect with us

تکنالوژی

اطلاعات ۹ میلیون مسافر شرکت هواپیمایی ایزی‌جت هک شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شرکت هواپیمایی ایزی جت تایید کرده است که در یک حمله ی بزرگ سایبری، اطلاعات نزدیک به ۹ میلیون مشتری این شرکت هک شده است.

در این حمله ی سایبری ایمیل آدرس ها و جزییات سفر مشتری های ایزی جت دزدی شده است. این در حالی است که ۲۲۰۸ مشتری این شرکت اطلاعات مربوط کارت های کریدیت و بانک شان قابل دسترس بوده اند.

به گزارش بی بی سی این شرکت با در میان گذاشتن این موضوع با اداره ی عالی معلوماتی بریتانیا در صدد پی گیری قضیه میباشد.

ایزی جت تایید کرده است که این شرکت اولین بار در ماه جنوری متوجه این حمله شده بود.

شرکت ایزی جت در بیانیه ی گفت: ما مسایل امنیتی را جدی میگیریم و سرمایه گذاری بیشتری در بالابردن امنیت معلومات شرکت مان خواهیم کرد.

در بیانیه همچنان آمده است: هیچ نشانه ی از سو استفاده از معلومات شخصی مشتریان ما وجود ندارد. ما با ۹ میلیون مشتری مان در ارتباط هستیم تا دستورات امنیتی را در رابطه به کاهش خطرات احتمالی به آنها بگوییم.

این معلومات میتواند برای دسترسی به حسابات بانکی – باز کردن حسابات – گرفتن قرضه بنام قربانیان بی گناه – خرید های تقلبی و یا فروش به دیگر مجرم ها استفاده شوند.

میلیون ها مشتری ایزی جت حالا باید رمز های حسابات شان را تغییر داده و از انجام معاملات ناگهانی آگاه باشند.

حمله ی مشابه سایبری بر روی شرکت British Airways در سال ۲۰۱۸ صورت گرفته بود.

تکنالوژی

حساب‌های تویتر و یوتیوب ارتش بریتانیا هک شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ارتش بریتانیا تایید کرده است که حساب‌های رسمی تویتر و یوتیوب‌اش هک شد و مهاجمان از آن‌ برای تبلیغ پروژه‌های کلاه‌برداری رمزارزی استفاده کردند.

هکرها پس از در دست گرفتن حساب تویتر ارتش بریتانیا تصویر پروفایل، نام حساب، توضیحات صفحه و تصویر کاور آن‌را عوض کردند تا خود را به عنوان بخشی از توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) جا بزنند.

این حساب از زمان هک شدن ریتویت‌های مختلفی درباره جوایز NFT داشته و پستی را در صدر این صفحه قرار داده که کاربران را به یک وب‌سایت جعلی ضرب NFT هدایت می‌کند.

هکرها هم‌چنان کنترل کانال یوتیوب ارتش بریتانیا را در دست گرفتند و ضمن حذف همه ویدیوها، به تغییر نام و تصویر پروفایل این حساب اقدام کردند تا خود را به جای شرکت سرمایه‌گذاری Ark Invest  معرفی کنند. آن‌ها هم‌چنان چندین ویدیو آپلود کردند که شامل پخش زنده‌های قدیمی از جک دورسی و ایلان ماسک بود. این ویدیوها پیش‌تر در کنفرانس B Word شرکت Ark Invest پخش شده بودند، اما هکرها زیرنویسی را به آن اضافه کردند تا از کاربران کلاهبرداری کنند. این کانال به‌صورت همزمان چهار پخش زنده را به کاربران ارایه کرد که برخی از آن‌ها هزاران مخاطب داشتند.

در حال حاضر مشخص نیست که این صفحات چه زمانی به دست هکرها افتاده، اما به نظر می‌رسد که حالا کنترل آن‌ها دوباره به دست ارتش برگشته است.

Continue Reading

تکنالوژی

اپلیکیشن «من و کودکم»؛ تاثیرگذاری و فواید آن در تربیه کودکان افغان

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۱, ۱۴۰۱)

یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن “من و کودکم”  این است که در برگیرنده سه مرحله رُشد کودکان شامل قبل از تولد، بعد از تولد و در جریان تولد می‌باشد.

شماری از داکتران و روانشناسان افغان می‌گویند که هشت ماه اول تولد کودک بسیار مهم است و به گفته آنان کودکی که با برنامه بزرگ می‌شود به مراتب دست آوردهای زیاد می‌داشته باشد نسبت به کودکی که بدون برنامه بزرگ می‌شود.

یک قسمت این اپلیکیشن که بنام بخش “شنیداری” یاد می‌شود به گفته متخصیصن اطفال، می‌تواند این بخش در قسمت برقرار کردن ارتباط بین مادر و کودک بسیار کمک کند.

زکریا بارکزی، یک تن از روان شناسان کشور در مورد این اپلیکیشن می‌گوید:” قبلن اکثر والدین از بیماری اوتیسم (عدم توجه بعالم مادی) در کودکان شان مراجعه می‌کردند و نمی‌دانستند که چرا کودک شان حتی تا سن چهارسالگی حرف نمی‌زند یا شوخی‌های طاقت فرسا می‌کنند و یا هم مشکلات دیگر که در مورداش اصلن نمی‌دانستند، اما خوشبختانه در این اپلیکیشن به تمام این مشکلات توجه صورت گرفته است.”

به گفته آقای بارکزی این اپلیکشین واقعن می‌تواند که از بوجود آمدن بیماری اوتیسم در کودکان جلوگیری کند.

در قسمت این که بازی کردن با اطفال چقدر می‌تواند در زندگی کودکان و در قسمت رُشد یک کودک در دوران طفولیت مهم است، آقای بارکزی می‌گوید که:” اگر یک کودک شجاعت کسب می‌کند، خرد کسب می‌کند، آگاهی کسب می‌کند و در بعضی حالات صبرپذیری و حوله‌مندی را پیدا می‌کند، فقط از آدرس بازی کردن می‌تواند این موارد را پیدا کند. پس به همین خاطر ما در سال‌های اول، دوم و سوم زمینه بازی با اطفال را بیشتر ترجیح میدهیم، ولی در قسمت بازی آنها نیاز است که یاری باشد یا وسایل بازی باشد و خوشبختانه اپلیکیشنی که ایجاد شده می‌تواند همه‌ی این موارد را پوشش بدهد.”

درهمین حال، مسوولین وزارت صحت عامه کشور می‌گویند که در شرایط فعلی کشور واقعن جای چنین یک اپلیکیشن در بین استفاده کنندگان مبایل‌های هوشمند در افغانستان خالی بود و به گفته مسوولین دراین اپلیکیشن در مورد این که یک کودک چطور می‌‎تواند با جامعه بیرونی ارتباط برقرار کند و به مواردی که متناسب با فرهنگ خودی و بومی افغانستان باشد دراین اپلیکیشن به آن توجه شده است.

محمد حسن غیاثی، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه می‌گوید:” افغانستان کشوری است که چهار دهه مشکلات را سپری کرده است و زیرساخت‌های فرهنگی ما به نوعی تخریب شده است و باید ترمیم شوند و در جریان ترمیم و تعمیر ما باید توجه داشته باشیم که آسیب‌های را که ممکن است از نظر روحی و روانی متوجه نسل آینده ما باشد در حد امکان توان ما آنرا کاهش بدهیم و این اپلیکیشن (من و کودکم) فکر می‌کنم آغازی برای این انجام باشد.”

از سوی دیگر دراین اپلیکیشن به مواردی اشاره شده است که والدین چقدر اوقات شان را و چگونه با کودکان شان سپری کنند تا با کودکان شان ارتباط برقرار کنند و همچنان در مورد بازی‌های که دراین اپلیکیشن برای کودکان در نظر گرفته شده است، چقدر می‌تواند در تربیه و رُشد کودکان موثر می‌باشد. 

عایشه ستانکزی، خبرنگار می‌گوید: “بیشتر اوقات والدین مصروف می‌باشند و نمی‌توانند درست از اطفال شان مواظبت کنند و با گذاشتن بعضی از وسایل بازی در نزد اطفال شان فکر می‌کنند به اطفال شان رسیدگی کرده اند اما متوجه نمی‌شوند که کودک شان واقعن به چی نیاز دارد؟ و اصلن باید با وی ارتباط برقرار کند که واقعن بدانند کودک شان به چی نیاز دارد و ایجاد چنین یک اپلیکیشن می‌تواند در قسمت برقراری ارتباط با اطفال شان و در قسمت رهنمایی والدین که چگونه می‌تواند با اطفال شان در شرایط خاص و به درستی روابط برقرار کنند کمک می‌کند که این واقعن خوب است.”

شماری از والدین می‌گویند که در جامعه امروزی ایجاد چنین یک اپلیکیشن که بتواند کودکان را در قسمت صحبت کردن، جرات دادن به کودکان و طریقه برخورد با دیگران آموزش بدهد بسیار سودمند است.

Continue Reading

تکنالوژی

بنیاد بیات اپلیکیشن “من و کودکم” را برای اطفال افغان منتشر کرد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۰, ۱۴۰۱)

بنیاد بیات (www.bayatfoundation.org)، بزرگترین نهاد خیریه در افغانستان و همچنان عضو گروه بیات (www.bayat-group.com) در ادامه ارتقاء سطح زندگی افغان‌ها که هدف اساسی آن می‌باشد، ابتکار تازه‌ای را زیر نام رشد در دوران طفولیت راه اندازی کرده است. هدف این برنامه افزایش سطح آگاهی درمورد اهمیت سال‌های آغازین یک کودک و همچنان توانمند سازی والدین و اولیاء است تا اینکه به کودکان شان بهترین آغاز در زندگی را فراهم کنند.

این ابتکار که اپلیکشین “من و کودکم” نام دارد والدین و اولیاء را الهام می‌بخشد تا با اطفال شان تعامل بیشتر و با کیفیت تر داشته باشند و رفتار شان را با برجسته سازی افعال مطلوب و مجاز مانند بازی “می‌بینمت” که از نگاه علم ثابت شده است که تاثیر بزرگی بر رشد یک کودک می‌گذارد، اصلاح کنند.

فاطمه لیا بیات، رییس اجرایی بنیاد بیات گفت:”اطفال از همان آغاز زندگی شان نیاز به مراقبت و پرورش و تربیت شوخی ‌آمیزش دارند تا اینکه به رشد مغزی و قابلیت شان در آینده کمک شود. هدف “من وکودکم” فراهم سازی معلوماتی برای والدین و اولیاء افغان است که کودکان در سال‌های آغازین گران‌بهای شان به آن نیاز دارند. علم نشان می‌دهد که این همان لحظات کوچک ارتباط و اختلاط مخصوصا درهنگام سخت ترین شرایط است که تغییر را به میان می‌آورد.”

این اپلیکیشن بطور رایگان در هر دو زبان دری و پشتو در سیستم‌های عامل آی‌اواس (IOS) و اندروید در دسترس قرار دارد و ازآن می‌شود حتی در موبایل‌های قدیمی و با تکنالوژی پایین تر کار گرفت. بخش زیادی از معلومات اساسی همچنان در شبکه‌های اجتماعی، اس‌ ام اس، رادیو، تلویزیون و رسانه‌های چاپی و دیجیتلی در دسترس قرار می‌گیرد.

داکتر احسان‌الله بیات، یکی از بنیان گذاران بنیاد بیات گفت:”هر طفل افغان، صرفنظر از اینکه در کجا زندگی می‌کند، حق بهترین آغاز زندگی را دارد.”

او افزود:”آموزش از دیر زمانی به این سو برای بنیاد بیات یک اولویت بوده است و اپلیکیشن “من وکودکم” والدین و اولیاء را آگاه و توانمند می‌سازد که به اطفال شان کمک کنند تا به ظرفیت کامل شان برسند مخصوصا در جوامعی که سطح آگاهی از اهمیت رشد اوان طفولیت پایین است و یا اینکه دسترسی به چنین معلومات محدود است. این اپلیکیشن معلومات قابل دسترس بطور آسان را که مناسب شیوه زندگی افغان‌هاست برای آن‌ها فراهم می‌سازد.”

محتویات “من و کودکم” مبتنی بر تحلیل‌های عمیق انسان شناسی، نورم‌های جهانی تربیت و جامعه، نقش جنسیت‌ها و والدین و همچنان مبتنی بر عوامل مشخص مذهبی، فرهنگی و محیطی افغانستان است. بنیاد بیات در شراکت با بنیاد مایندروی آسترالیا و در همکاری با مرکز مغزی و ذهنی پوهنتون سیدنی کار کرده است تا اطمینان حاصل کند که پیشرفته ترین علم اعصاب و شیوه‌های تربیت فرزندان با عنعنات افغانستان یکجا شده محیطی را ایجاد کند که به هر طفل کمک کند تا به قابلیت اعظمی شناختی و احساسی‌اش برسد.

معلومات در مورد بنیاد بیات:

نهاد خیریه بنیاد بیات مستقر در ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۵ به اینسو در بخش ارتقاء رفاه و آسایش مردم افغانستان کار کرده است. بنیانگذاران و رییسان این بنیاد احسان‌الله بیات و فاطمه بیات اند و این بنیاد به ۳۰۰ پروژه ارتقاء سطح زندگی جوانان، زنان، فقرا و سالمندان افغانستان کرده است. این پروژه‌ها شامل اعمار ۱۴ زایشگاه که تا حال سه میلیون مادر و نوزاد را تداوی کرده است می‌باشد.

این پروژه‌ها همچنان شامل اعمار مراکز جدید و زیرساخت‌های پایدار در مناطق نیازمند و ارتقاء برنامه‌های صحی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی می‌باشد. احسان‌الله بیات در کنار ابتکار خیریه‌اش شرکت افغان بیسیم را در سال ۲۰۰۲ بنیان گذاشت، شرکتی که برای نخستین بار در افغانستان خدمات مخابراتی بیسیم جی اس ام (GSM) و انترنت را فراهم کرد. او بعد از مدتی شبکه رادیو و تلویزیون آریانا که شامل رادیو آریانا (۹۳.۵ اف ام) می‌باشد را تاسیس کرد.

برای اطلاعات بیشتر با ایمیل آدرس ذیل به تماس شوید:

info@bayatfoundation.org

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!