خبرهای تازه

اظهارات موافق و مخالف مجلس نسبت به گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شماری از اعضای مجلس نماینده گان نشست های سری نماینده گان حکومت افغانستان با گروه طالبان در قطر را پرسش بر انگیز خوانده می گویند حکومت باید در این باره به مردم وضاحت دهد.

این نماینده گان تاکید دارند که هیچ گونه امتیاز دهی که خلاف منافع مردم باشد نباید به این گروه داده شود، بلکه با در نظر داشت خواست مردم و حفظ دست آورد ها گذشته این گفتگو ها پیش برود.

فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در مجلس می گوید، گفتگو های پنهانی که در قطر صورت گرفته است یک نوع امتیاز دهی به طالبان است وهر پروسه که بدون اشتراک مردم به پیش برود و همه شمول نباشد سبب بحران دیگری خواهد شد.

فکوری بهشتی نماینده مردم بامیان در مجلس می گوید باید یک طرح کلی وجود داشته باشد “که صلح با کی و با کدام قیمت صورت میگیرد و روند گفتگو های صلح باید به گونه جدی پیگیری شود”.

ازسویی هم شمار دیگری از اعضای مجلس نماینده گان گفتگوهای صلح را یگانه راه رسیدن به ثبات میدانند.

الله گل مجاهد نماینده مردم کابل در مجلس گفت: “جز صلح دیگر هیچ راه حل برای حل مشکلات وجود ندارد و تا هنگامی که همه یک پارچه از روند صلح حمایت نکنند، صلح در کشور نخواهد آمد. ما نیاز جدی به صلح داریم، تا به کی نیروهای امنیتی هر روز قربانی بدهند؟”

درهمین حال معاون دوم مجلس نماینده گان تاکید می ورزد که روند گفتگو های صلح باید صادقانه و شفاف به پیش برود، درغیر آن پیامد های ناگواری خواهد داشت.

نعمت الله غفاری معاون دوم مجلس نماینده گان که ریاست مجلس روز چهارشنبه را به عهده داشت گفت: “ماهیت امر این است که صلح یک ضرورت مردم افغانستان است و ما بدون هیچ گونه تبصره و یا خوشبینی و بدبینی از این روند حمایت کنیم، اما تمامی موضوعات صلح به گونه واضح و شفاف با نماینده گان مردم در میان گذاشته شود”.

این درحالیست که حکومت از چند سال به این سو در گفتگو های صلح را به روی مخالفان مسلح دولت باز گذاشته است، اما این گروه ها همواره خواست صلح طلبانه حکومت را با حمله های مسلحانه و حملات انتحاری  جواب داده است، اما اخیرا” گزارش های به نشر رسید که محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان با ملا عبدالمنان آخوند برادر ملا عمر به گونه پنهانی در قطر دیدار نموده اند. حالا دیده شود که این بار روند گفتگو های صلح به نتیجه خواهد رسید و یا این که این گروه ها به مخالفت های شان در برابر حکومت افغانستان ادامه خواهند داد.

گزارش: رفیع صدیقی

Trending

خروج از نسخه موبایل