خبرهای تازه

اعتراض اداره مبارزه با فساد بر صادر نشدن حکم بر مقام های متهم به فساد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اداره عالی مبارزه با فساد اداری می گوید، در بیش از یک دهه گذشته بر هیچ مقام دولتی متهم به فساد اداری حکم صادر نشده است.

بر بنیاد گزارش ها بیش از ۱۵۰۰ پرونده فساد اداری بدون بررسی در اتاق های دادستانی کل خاک میخورند.

اداره عالی مبارزه با فساد اداری نیز از حکومت می خواهد، دیگر باید این پرونده ها را ورق زده و مقام های متهم به فساد را مورد تعقیب عدلی قرار دهد.

سید غلام حسین فخری، رییس اداره عالی مبارزه با فساد اداری می گوید: “در طول کار این اداره ۴۴۰ پرونده به لوی سارنوالی فرستاده شده است، که رده های مختلفی شامل آن است، این پرونده ها متعلق به وزرا، معیینان و والی ها دیگر مقام ها می شود، تا کنون هیچ حکمی بالای آنان صادر نشده است.”

مبارزه با فساد اداری آزمون بزرگی برای دولت افغانستان است، و جهانیان نیز ادامه کمک های شان را مشروط بر مبارزه با این پدیده گفته اند.

دادستانی کل تعهد میسپارد که پرونده های بزرگ فساد اداری را در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری بررسی خواهند کرد، و این مرکز برای ریشه کن ساختن فساد در نهاد های دولتی هر آن چه در توان دارد انجام خواهد داد.

بصیر عزیزی، سخنگوی دادستانی کل می گوید: “مرکز عدلی و قضایی مانند ماشین مبازره با فساد اداری عمل خواهد کرد، و توانایی آن را دارد که فساد در نهاد های دولتی را شناسایی و ازبین ببرد.”

بر بنیاد گزارش ها، حکومت افغانستان بررسی ها روی ۲۰ پرونده مقام های ارشد به شمول وزیران پیشین را آغاز کرده است.

این نهاد ناظر هر چند کشاندن مقام های آغشته به فساد را به داد گاه کار مشکل می داند، اما از حکومت میخواهد این تعهدش را به افغان ها و جهانیان عملی سازد.

سید اکرام افضلی، رییس دیده بان شفافیت می گوید: “صد ها پرونده مربوط به فساد مقام های دولتی وجود دارد و باید روشن شود، که این افراد کی ها هستند و مورد باز پرس قرار گیرند.”

افغانستان در فهرست سازمان بین المللی شفافیت به عنوان سومین کشور آلوده با فساد درج شده است.

هر چند دولت اداره های زیادی را برای ریشه کن ساختن این پدیده بد نام ایجاد کرده، اما این تلاش ها نتوانسته نام افغانستان را از فهرست کشور های نخستین آلوده با فساد بیرون کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل