اخبار ساحوی

اعدام آفغان ها در ایران نگرانی حقوق بشر و جامعه مدنی را بر انگیخته است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۶, ۱۳۹۱)

حلق اویز شدن چند افغان در ایران به اتهام قاچاق موارد مخدر نگرانی نهاد های حقوق بشر و جامعه ی مدنی افغانستان رابر انگیخته است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دولت خواست تا هیاتی را برای بررسی این رویداد به ایران بفرستد و در ضمن شبکه حقوق دانان افغانستان و فعالان جامعه مدنی می گویند:” حکومت باید از حقوق بشری شهروندانش در بیرون از این کشور حفاظت کند”.

از سوی هم عبدالستار سعادت رییس شبکه حقوق دانان افغانستان گفت:” افغان های که در زندان های ایران در بند اند از حقوق بشری شان محروم هستند”.

درهمین حال مسوولان وزارت خارجه افغانستان گفته اند که این جریان را از طریق رسانه ها شنیده اند و دولت افغانستان در تلاش است تا از طریق دیپلوماتیک این موضوع را پی گیری نماید.

از سوی هم به گفته مسوولان وزارت خارجه افغانستان” مصوونیت حفظ جان اتباع افغان از اولویت های کاری دولت میباشد و در عین حال در این مورد تماس های با حکومت ایران جریان دارد تا هم استقلال قوه اجرائیه و قضائیه ایران لطمه نبیند و هم ما بتوانیم از اتباع خود دفاع کنیم”.

گفته میشود که مسوولان سفارت ایران در کابل از اظهار نظر در این مورد خود داری کردند.

حلق اویز شدن افغان های متهم به قاچاق مواد مخدر در ایران در گذشته نیز به مراتب تکرار شده است اما تا اکنون رقم روشن زندانیان افغان در ایران و افرادی که محکوم به اعدام هستند رسمآ اعلام نشده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل