اخبار ساحوی

اعضای جدید شورای عالی صلح افغانستان به کار آغاز کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رییس جمهور کشور در مراسم معرفی این اعضا می گوید کهصلح در افغانستان تنها یک روند ملی نیست، بلکه یک روند منطقه ی و بینالمللی است.

در همین حال رییس اجرایی کشور می گوید که مدیریت و مالکیت این برنامه به دست افغان‌ها است و کشورهای که در این مورد کار می‌کنند، می‌توانند برای تحقق این برنامه زمینه‌سازی کنند.

رییس جمهور غنی با نزدیک شدن زمان گفتگوهای صلح با طالبان اعضای جدید شورای عالی صلح را سه شنبه در کابل معرفی کرد.این شورا به ریاست سیداحمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی کارش را رسما آغاز کرد.

در این نشست ریس جمهور از یک صلح دایمی و پایدار در افغانستان سخن می زند.

اشرف غنیرییس جمهور میگوید: “صلح هدف والای حکومت وحدت ملی است ما در یک اجماع ملی دنیا را خواهد فهماندیم که افغانستان خواهان صلح واقعی است.”

عبدالله عبدالله در مراسم معرفی مجریان برنامه صلح افغانستان می گوید که حال برنامه صلح افغانستان از حمایت جهانی برخوردار است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی میگوید: “پیام این شورا پیام امیدورای به مردم خواهد بود صلح در افغانستان بر علاوه حمایت های مردم این کشور از حمایت های خارجی نیز برخوردار است.کسانی که امروز در سنگرهای جنگ هستند قهرمانان صلح اند.”

آقای گیلانی توضیح نداد که چه برنامه‌ای برای پیش‌برد صلح روی دست دارد و آیا کارهای متفاوتی نسبت به گذشته در این نهاد انجام خواهد داد یا نه.

سیداحمد گیلانی رییس شورای عالی صلح میگوید: “آرزو دارم که نظام کشور بتواند برای ملت صلح و آرامش بیاورد و زمینه توسعه و ترقی کشور را فراهم کند.”

اگر رهبران حکومت وحدت ملی و دفتر شورای عالی صلح از زنان حمایت نکند.

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح میگوید: “روند صلح به موفقیت نخواهد رسید و این روند یک روند کاملا ناکام خواهد بود.”

شورای عالی صلح ۵۰عضو دارد که عمدتاً مردان و ‌به ویژه اعضای احزاب جهادی، سران قبائل و برخی از آن‌ها اعضای پیشین گروه طالبان هستند. که این شورا در سال ۱۳۸۹ به دستور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان با عضویت ۶۸ نفر، از جمله ۸ زن تشکیل شد.

گزارش از علی اصغری

 

Trending

خروج از نسخه موبایل