Connect with us

رویداد های اخیر

اعضای سازمان همکاری شانگهای برتأمین صلح وثبات درافغانستان تأکید کردند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۵, ۱۴۰۱)

نشست سران سازمان همکاری شانگهای امروز (جمعه، ۲۵ سنبله) درشهر سمرقند ازبکستان برگزار شد.

دراین نشست رییس جمهور ازبکستان پیشنهاد کرد که یک صندوق حمایتی بشردوستانه برای افغانستان ایجاد شود. درعین حال، شهباز شریف، صدراعظم پاکستان بر تأمین صلح وثبات درافغانستان و پاکستان تاکید کرد و گفت که فراموش کردن افغانستان این‌بار یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

آقای شریف افزود: «اگر ما بتوانیم به صلح دراین منطقه دست یابیم، کشورهای دیگر نیز درصلح زندگی خواهند کرد.»

آقای شریف هم‌چنان خواهان آزادسازی ذخایرارزی افغانستان شده و آنرا نیاز جدی در راستای پشتیبانی اقتصاد کشور خوانده است.

علاوه براین، روسای جمهور روسیه وتاجکستان بر مبارزه با تروریزم درمرزهای مشترک افغانستان با کشورهای آسیای میانه تاکید کردند.

ولادیمر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت: «یکی از اولویت‌های این سازمان مبارزه با تروریسم و افراط‌‌گرایی است. یکی دیگر از وظایف کلیدی این سازمان حل وفصل درگیری‌ها در امتداد مرزها از جمله در مرزهای افغانستان است.»

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجکستان هم‌چنان ابراز کرد: «قاچاق مواد مخدر از افغانستان یک مشکل است و زمان اجرای یک سیستم جدید برای مبارزه با آن در سازمان همکاری شانگهای فرا رسیده است.»

درهمین حال، آقای پوتین دردیدار با صدراعظم پاکستان گفته است به وضعیت افغانستان رسیدگی شود زیرا سیاست پاکستان در رابطه با افغانستان تعیین کنندۀ چگونگی روابط میان مسکو و اسلام آباد خواهد بود.

افزون براین، دراین نشست ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران به شکست امریکا درافغانستان اشاره کرده و اظهار کرد واشنگتن از شکست‌اش درافغانستان درس نگرفته زیرا سیاست مداخله گرانه‌اش را به سمت مناطق آسیایی بیشتر کرده است.

آقای رییسی گفت: «منطقه ما طی چند دهۀ گذشته طعم تلخ مداخله خارجی را چشیده و حاصل آن چیزی جزایجاد تروریسم و اشاعه ناامنی نبوده است. نتیجه آن نیز شرایطی است که هم اکنون در افغانستان با آن مواجه‌ هستیم. امریکا نه تنها از شکست خود درافغانستان درس نگرفته بلکه هم‌چنان سیاست اشاعه ناامنی و مداخله‌جویی را به سمت دیگر مناطق آسیایی تسریع می‌دهد.»

گفتنی است که دراین گفتمان بین‌المللی، رییس سازمان امنیت جمعی از حضور داعش در شمال افغانستان نگرانی کرده است اما امارت اسلامی می‌گوید که داعش در افغانستان سرکوب شده و تهدیدی را به کشورهای آسیای میانه متوجه نمی‌سازد.

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از یک‌هزار مهاجر افغان از پاکستان در یک روز برگشت داده شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان می‌گوید که بیش از یک هزار مهاجر افغان روز گذشته (سه‌شنبه، ۴ ثور) از پاکستان به‌گونه اجباری برگشت داده شدند.

این وزارت در خبرنامه‌ای افزوده که براساس معلومات آمریت سرحدی سپین‌بولدک کندهار، این عودت‌کنندگان ۱۹۱ خانواده مشمول ۹۹۸ نفر می‌باشند.

بربنیاد خبرنامه، در میان این مهاجران سه تن آنان از محابس پاکستان آزاد شده‌اند.

خبرنامه تصریح کرده است که آنان بعد از ثبت برای اخذ کمک به دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی خوراک و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهدگان معرفی شدند و برای هر خانواده مبلغ ۱۰ هزار افغانی از طرف امارت اسلامی نیز پرداخت شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!