Connect with us

رویداد های اخیر

اعضای مجلس نمایندگان: اقدام نظامی علیه علی‌پور حل موضوع بهسود را دشوار می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۳, ۱۴۰۰)

شماری از نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان می‌گویند اقدام نظامی حکومت در برابر فرمانده علیپور حل موضوع بهسود را دشوارتر خواهد کرد.

این در حالی است هفته گذشته یک بالگرد نیروهای افغان در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک سقوط داده شد که در نتیجه چهار خدمه و پنج سرباز افغان جان باختند.

حکومت عبدالغنی علیپور، فرمانده خیزش های مردمی که در برابر طالبان و داعش می‌جنگد، را عامل سقوط این چرخبال میداند.

تصاویری نیز در رسانه های  اجتماعی دست به دست میشود که نشان میدهد یک چرخبال ارتش در ساحه سقوط داده میشود.

آقای علیپور در یک نوار صوتی، دست داشتن اش در سقوط این بالگرد را رد کرده میگوید که این چرخبال از هوا مورد هدف قرار گرفته است و او هیچ نیروهای هوایی در اختیار ندارد.

علیپور گفته است: “من نگفته ام که ما این چرخبال را سقوط داده ایم، من گفتم که در ساحه جنگ بوده، در حین جنگ وقتی یک طیاره سقوط میکند، حتما یک مرمی میخورد.

این در حالی است رسانه های ایرانی در این هفته گزارش کردند که افراد علیپور در سقوط این بالگرد دست داشته اند.

اما علیپود گفته است: “حالا، هم این ویدیویی را که ما دیدیم و ادعایی که آنها میکنند، آن که از آسمان یک موشک به آن خورده است. ما چیزی نداشتیم که از آسمان سر ازو شلیک میکدیم. من که نمیدانم قضیه از چه قرار است. کسی که از بالا فیلم اش را گرفته با موشک زده است.”

در همین حال وزارت دفاع کشور روز گذشته اعلام کرد که قرارگاه مرکزی آقای علیپور را تصرف کرده و مقداری اسلحه و مهمات نیز به دست نیروهای افغان افتاده است.

از سوی هم در این هفته اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه ملی در تویتی گفته است: ” امریکا و ناتو نباید اجازه دهد که حکومت از اردو و پولیس علیه مردم استفاده کند.”

آقای سعادتی افزوده است: “تا هنوز دوبار علیه هزاره‌ها -در بهسود و هرات- لشکر‌کشی شده که در نتیجه، ده‌ها نفر از افراد ملکی شهید و زخمی گردیده است. اینک بار سوم قرار است به بهانه علیپور، مردم بهسود را به خاک و خون بکشاند.”

وی روز گذشته نیز در تویت دیگر گفت: ” تا هنوز پشت پرده رجزخوانی بی‌پیشینه رهبران در برابر علیپور را نفهمیده ام.”

وی گفته است: “آیا علیپور بسیار کلان است؟ یا دولت بسیار کوچک؟ یا فهم من مشکل دارد؟”

شماری از نمایندگان مردم به این باور اند که اعزام نیروهای نظامی در ولسوالی بهسود راه حل  این موضوع را دشوار می کند.

قیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان میگوید: “این وضعیت اعتبار حکومت پیش مردم را خدشه دار می سازد، باعث از بین رفتن ارتباط سازنده حکومت و مردم می شود.”

آگاهان می گویند سقوط چرخبال نیروی هوایی از سوی افراد فرمانده علیپور یک جنایت است و باید حکومت هر چه زودتر این فرمانده را پنجه قانون بسپارد.

عیتق الله امرخیل آگاه امور نظامی می‌گوید: “جنایت کلان مرتکب شده است هر کسی که از او دفاع می کند خودش هم جنایت کار است. “

ارتش نیز از شدت تلاش های نظامی برای بازداشت فرمانده علیپور و هواداران اش خبر می دهد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید: “علیپور بازداشت خواهد شد نیروهای ما به شدت کار دارند.”

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از یک‌هزار مهاجر افغان از پاکستان در یک روز برگشت داده شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان می‌گوید که بیش از یک هزار مهاجر افغان روز گذشته (سه‌شنبه، ۴ ثور) از پاکستان به‌گونه اجباری برگشت داده شدند.

این وزارت در خبرنامه‌ای افزوده که براساس معلومات آمریت سرحدی سپین‌بولدک کندهار، این عودت‌کنندگان ۱۹۱ خانواده مشمول ۹۹۸ نفر می‌باشند.

بربنیاد خبرنامه، در میان این مهاجران سه تن آنان از محابس پاکستان آزاد شده‌اند.

خبرنامه تصریح کرده است که آنان بعد از ثبت برای اخذ کمک به دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی خوراک و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهدگان معرفی شدند و برای هر خانواده مبلغ ۱۰ هزار افغانی از طرف امارت اسلامی نیز پرداخت شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!