Connect with us

رویداد های اخیر

افتتاح سه پروژه مهم اقتصادی به شمول راه آهن میان افغانستان و ترکمنستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۲۵, ۱۳۹۹)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور و قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهوری ترکمنستان سه پروژه مشترک را افتتاح کردند.

این پروژه ها پیش از چاشت امروز در مراسمی خط آهن آقینه- اندخوی، پروژه لین برق KV500 کرکی- اندخوی- پلخمری و پروژه وصل فایبر نوری امام نظر- آقینه- سرحد آباد- تورغندی افتتاح شد.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه ای گفته است که رییس جمهوری افتتاح این پروژه ها را گام های ارزنده در راستای گسترش بیشتر روابط میان دو کشور دانست.

آقای غنی گفته است: “جای بسیار افتخار است که افغانستان بعد از یکصد و چند سال، روابط دیرینه اش را با کشور های آسیای میانه تجدید می کند. دوستی بین افغانستان و ترکمنستان برای دولت و مردم افغانستان یک رابطه پر ارزش است.”

رییس جمهوری افزوده است که بهره برداری از پروژه های مانند اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه های بزرگ همچون انتقال برق به پاکستان (تاپ) و انتقال گاز به کشورهای هند و پاکستان(تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل خواهد کرد، سبب تغییرات بهتر در شرایط زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه گردیده و از سوی دیگر این برنامه ها موجب ایجاد کوریدورهای انکشافی و اجتماعی می شود که وسیله رشد سریع کشور ما خواهد شد.

وی تاکید کرده است که اهمیت موقعیت افغانستان منحیث چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا، بهره برداری و ادامۀ کار پروژه های مهم اقتصادی و زیربنایی از جمله افتتاح خط آهن خواف- هرات که اخیراً شاهد آن بودیم، به اثبات می رساند که دیدگاه ما برای اتصال منطقوی رویا نه، بلکه یک واقعیت انکار ناپذیر است.

آقای غنی گفته است: “آنانیکه فکر میکردند ایجاد شبکه خط آهن در افغانستان محال است، دوباره فکر کنند. وی افزود که به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان از شخص رئیس جمهور و ملت بزرگ ترکمنستان بخاطر ایجاد روابط دوامدار و دوام همکاری ها بین دو کشور در برنامه های بزرگ، تمویل و تطبیق پروژه ها و برنامه های بزرگ که موجب رفاه هر دو کشور و منطقه می شود، تشکر میکنم.”

رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این مراسم گفت: “من یقین دارم که چنین پروژه ها پشتوانه قوی برای اقتصاد افغانستان بوده و به صنعت این کشور نیز موثر خواهد بود.”

وی افزوده است که پروژه های متذکره اعتماد مردم افغانستان را به خودکفایی افزایش خواهد داد و ترکمنستان حمایت های خویش را در عرصه های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک با افغانستان ادامه می دهد.

رئیس جمهور محمدوف، روابط افغانستان و ترکمنستان را تاریخی و عمیق خواند و گفت که این روابط در عصر کنونی، معنا و مفهوم جدیدی با راه اندازی پروژه های جدید در زمینه های ترانسپورت، مخابرات و انرژی، اختیار کرده است.

وی افزود که این پروژه ها به اساس اهداف استراتیژی واضح و ظرفیت های وسیع درازمدت، دوستی واقعی میان افغانستان و ترکمنستان را بیشتر از پیش، مستحکم خواهد کرد.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!