Connect with us

رویداد های اخیر

افزایش آمار ویروس کرونا؛ وزارت صحت از بدتر شدن اوضاع هشدار داد

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۳, ۱۴۰۰)

وزارت صحت امروز پنجشنبه (۱۳جوزا) گفته است که برای وضع محدودیت‌های گشت و گذار و فعالیت‌های روزمره در شهرهای بزرگ به ویژه کابل برنامه ریزی می‌کند.

سرپرست وزارت صحت می‌گوید وضعیت نگران کننده است و برای پیکار با موج سوم کرونا از کشورهای همسایه و منطقه کمک می‌خواهند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت گفته است که اگر مردم به توصیه‌های صحی وزارت توجه نکنند، به زودی با یک فاجعه روبرو خواهیم شد.

آقای مجروح دراین باره گفت:” مردم باید ماسک بپوشند و مردم باید دو هفته در خانه بمانند، به ویژه کسانی که برای کار عاجل نیازی به بیرون رفتن ندارند.”

وی می گوید که:” برای مبارزه با ویروس کرونا ایجاد مراکز صحی و تختخواب راه حلی نیست.”

او می افزاید که کمبود آکسیجن در کشور به یک معضل مبدل شده است و قرار است افغانستان این وضعیت بد را بین دو تا چهار هفته سپری کند.

وی دراین باره گفت:” ما با کمبود آکسیجن روبرو هستیم. ما در تلاش هستیم تا وضعیت را کنترل کرده و آکسیجن (به شفاخانه‌ها) در کابل و مزار را تامین کنیم.”

همزمان با این در شبانه روز گذشته وزارت صحت از ابتلای یک هزار و پنجصد و نُه تن به کرونا و جان باختن ۳۴ تن از اثر این بیماری در کشور خبر می‌دهد.

همچنان امروز یک مرکز صد بستر ویژه بیماران کرونا در شفاخانه علی جناح گشایش یافت، پیش از باز شدن درب این مرکز شب گذشته دست کم ۵۰ بیمار به کرونا در این محل آورده شده اند.

آمار ابتلا به کرونا هر روز در حال افزایش است و این وضعیت وزارت صحت را مجبور کرده تا وضع محدودیت در شهرهای بزرگ به ویژه کابل را در دستور کارش بگیرد.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه گفت:”ما مکاتب و مراکز آموزشی را مسدود کردیم مجبور کرده اند شهرها را هم قرنطینه کنیم و ضیعت هر روز در حال اقزایش است.”

کمبود آکسیجن یک معضل شده است، حتی در بیمارستان‌های دولتی و ویژه کرونا شبیه بیمارستان افغان جاپان در کابل؛ مردم هر بالون آکسیجن را با چند برابر قیمت از بازار می خرند.

ظاهرن سکتور صحت هم توانش را هر روز دارد در نبود آکسیجن از دست میدهد، از این رو است که مقام ها می‌گویند: برای حل این مشکل از کشور های همسایه و منطقه کمک می‌خواهند.

وی دراین باره گفت:” ما با ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه حرف زدیم کشورهای همسایه وضعیت شان رو به بهیود است و این‌ها ما را کمک می‌کنند.”

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مالیزیا تجارب اش را در بخش امنیت سایبری با امارت اسلامی شریک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور داخله در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل گفته است که مالیزیا یک کشور پیشرفته است و افغانستان باید از تجارب این کشور استفاده کند.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور داخله، در این دیدار که روز پنجشنبه صورت گرفت، سراج الدین حقانی تاکید کرد که امنیت در افغانستان تامین است و وحدت میان افغان‌ها اعاده شده است.

او تصریح کرده که امارت اسلامی می‌خواهد با تمام جهان بالخصوص کشورهای اسلامی، روابط نزدیک و تعامل داشته باشد.

هیات مالیزیا متشکل از نمایندگان وزارت‌های داخله و دفاع، و مشاوران دفتر صدر اعظم این کشور می‌باشد.

داتو شازلینا، یک عضو این هیات در رابطه به ظرفیت‌های مالیزیا در بخش امنیت سایبری و جرایم دیجیتلی معلومات ارایه کرده و گفت که مالیزیا تجاربش را در این بخش با امارت اسلامی شریک می‌کند.

در این دیدار، دو طرف همچنان در باره مبارزه با مواد مخدر، آموزش پولیس، همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجارب میان مالیزیا و افغانستان بحث کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!