صحت

افزایش بیماری توبرکلوز در میان باشنده‌گان کندز

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۱)

مسؤولان صحت عامه ولایت کندز می‌گویند در سال گذشته هشت تن به اثر مریضی توبرکلوز در این ولایت جان باخته اند و بیش از ۱هزار ۷۰۰ تن دیگر به این مریضی مصاب شده اند.

با این حال شماری از مریضانی که برای تداوی به شفاخانه حوزوی کندز مراجعه کرده اند می‌گویند که مشکلات اقتصادی از عوامل عمده مصاب شدن شان به توبرکلوز است زیرا تغذیه سالم وجود ندارد و در صورت مبتلا شدن نمی‌توانند در اسرع وقت به داکتر مراجعه کنند.

مسؤولان صحی در شفاخانه حوزوی ولایت کندز می‌گویند در سال ۱۴۰۰ ۱هزار ۷۱۳ تن به بیماری توبرکلوز مبتلا شده اند که این رقم در ۱۳۹۹ یکهزار ششصد و پنج واقعه به ثبت رسیده بود.

داکتران در این مرکز میزان ابتلا به توبرکلوز را در مقایسه به سال ۱۳۹۹ بیشتر می‌گویند و عوامل عمده آنرا فقر ناداری و نیز امراض انتانی عنوان می کنند .

نصرالله انوری، مسؤول ولایتی برنامه توبرکلوز در کندز می‌گوید که:”در سال ۱۴۰۰ افراد راجستر شده که ثبت شده اند ۱۷۱۳ نفر و تحت تداوی قرار گرفتند، اما در سال ۱۳۹۹ افراد ثبت شده ابتلا به توبرکلوز ۱۶۰۵ نفر است و عوامل این بیماری فقر و تنگ دستی و مشکلات اقتصادی زیاد است”.

نجیب‌الله ساحل، رئیس صحت عامه کندز می‌گوید که:” از تمامی مردم کندز میخواهیم با ما در قسمت کاهش بیماری توبر کلوز همکاری کنند چون فقر بیچارگی مردم زیاد است و افرادی که دو هفته بیشتر سرفه دارند به مرکز تداوی توبر کلوز معرفی کنند مشکل کمبود دوا نداریم “.

با این حال داکتران در شفاخانه حوزوی ولایت کندز بیماری توبرکلوز را یک بیماری کشنده اما قابل درمان می‌دانند و می‌گويند این بیماری تأثیر مستقیم بر سیستم تنفسی دارد.

از سوی دیگر مبتلایان به توبرکلوز فقر و مشکلات اقتصادی را از عوامل مهم ابتلا به این بیماری عنوان می‌کنند.

ماه جبین، مریض می‌گوید که:”زمانیکه من به این‌مریضی مبتلا شدم پول نداشتیم دوبار به داکتر مراجعه کردم نتیجه نداد و خوب نشدم خداوند خیر بدهد این‌مرکز مراجعه کردم اکنون وضعیت صحیح ام در حال بهبود است.”

در حال حاضر ۷۵ مرکز تداوی در مرکز و ولسوالی‌های ولایت کندوز برای ارائه خدمات صحی در بخش تدوای توبرکلوز وجود دارد اما با وجود آن هم رقم مبتلایان به این مریضی در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل