خبرهای تازه

افزایش تلفات نیروهای افغان در ۳ ماه گذشته

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان «سیگار» می‌گوید که در سه ماه پسین سال جاری تلفات سنگینی بر نیروهای افغان وارد شده است.

سیگار گزارش داده است که تلفات نظامیان افغان ۵ درصد افزایش داشته و دلیل این تلفات را نیز بیشتر در حالت تدافعی قرار گرفتن نیروهای افغان عنوان کرده است.

در همین حال این نهاد گزارش داده است که تلفات غیر نظامیان نیز ۳۹ در صد بیشتر از سال گذشته در چنین ماه بوده است.

در گزارش آمده است: “کشته شدن ۴۵۵۴ غیر نظامی، ۳۹ در صد افزایش را در مقایسه به سال گذشته از اول جون تا ۳۰ سپتمبر سال ۲۰۱۹ نشان می دهد. نیروهای ویژه افغانستان نیز بیشترین عملیات نظامی را از ماه جنوری تا سپتامبر سال ۲۰۱۹ بر ضد طالبان و دیگر گروهای شورشی به راه انداخته اند که بیشتر عملیات های است که در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شده اند.”

از سویی هم وزارت دفاع ملی این گزارش سیگار را نمی‌پذیرد و می‌گوید که از ماه‌ها پیش نظامیان افغان از حالت دفاعی بیرون و به حالت تهاجمی در آمده اند.

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع میگوید: “از زمان که عملیات خالد از سوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغان آغاز شد؛ ما و شما شاهد آزاد سازی اکثر ولسوالی‌ها در جاهای مختلف افغانستان هستیم و این خود نشان دهنده این است که ما از حالت دفاعی خارج شده و به حالت تهاجمی در آمده ایم.”

بر بنیاد گزارش سیگار در جریان نه ماه گذشته، ننگرهار، لوگر و زابل، خطرناک ترین ولایات برای غیرنظامیان بوده است. در حالی که در چهار ماه نخست سال جاری هلمند، نورستان و ننگرهار خطرناک ترین ولایات عنوان شده بود.

در گزارش آمده است که نیروهای ویژه‌ی افغان در ۹ ماه نخست سال روان میلادی ۲۵۳۱ عملیات نظامی را اجرا کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل