اخبار ساحوی

افزایش قیمت اسعار خارجی در مقابل پول افغانی سبب نگرانی مردم شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

افزایش قیمت اسعارخارجی درمقابل پول افغانی نگرانی هایی را در میان صرافان کشوربه بار آورده است. شماری از صرافان سرای شهزاده کابل میگویند ، در جریان دوهفته گذشته یک دالرامریکایی در برابر پول افغانی از پنجاه وهشت افغانی به شصت افغانی افزایش یافته است.

 

 این صرافان دلیل اصلی افزایش اسعارخارجی را کم توجهی بانک مرکزی نسبت به پول افغانی و ترویج پول کشورهای همسایه در برخی از ولایت های کشور میدانند.

طی روز های اخیر سقوط ارزش پول افغانی در برابر دالر بسیاری از صرافان شهرکابل را نگران ساخته است. آنان می گویند ،  این نخستین بار است که ارزش دالر به این پیمانه بلند رفته است.    صرافان  می گویند، با بلند رفتن بهای دالر قمیت مواد غذایی نیز افزایش یافته است . به گفته آنان همه واردات کشور به پول خارجی صورت میگیرد به باورصرافان کاهش توزیع دالر ازسوی بانک مرکزی سبب بی ثباتی پول افغانی شده است .

حمید حمید زاده سخنگوی اتحادیه صرافان کابل در این مورد می گوید” من دلیل اصلی بلند رفتن اسعارخارجی در مقابل پول افغانی را مداخله بانک مرکزی میدانم . به خاطریکه تا چند ماه قبل بانک مرکزی در یک هفته از صد تا هشتاد ملیون دالر را به فروش میرساند اما حال به پنجاه ملیون رسانده است.”

درهمین حال برخی از آگاهان امور اقتصاد   افزایش ناامنی و کاهش فروش دالر در مقابل اسعارخارجی را دلیل اصلی افزایش قیمت اسعار خارجی میدانند.

محمد محسن امیری آگاه اقتصادی میگوید” شما فکر کنید بیش از هشتاد در صد کالاهای مصرفی افغانستان وارداتی است و ناامنی هم به اوج خود رسیده است . درعین حال بانک مرکزی هم فروش دالر را کم کرده است طبیعتا که ارزش پول افغانی نسبت به اسعار خارجی کاهش میابد.”

خواستیم دراین مورد نظر بانک مرکزی را داشته باشیم اما باتماس های مکرر هیچ یک از مسوولان بانک مرکزی حاضر به گفتگو با ما نشدند.

گزارش نعمت الله احمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل