اخبار ویژه

افزایش ناآرامی سیاسی در قرغزستان؛ مخالفان ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۶, ۱۳۹۹)

پس از حمله جناح های رقیب حکومت قرغزستان بر ساختمان‌های دولتی، حالا این کشور با ناآرامی سیاسی بیشتر روبرو شده است.

در پی تظاهرات و ناآرامی های شب گذشته، کبات بیک برونوف نخست‌وزیر این کشور استعفا داده  است.

سورونبای جینبکوف رییس جمهوری این کشور صبح امروز خواستار گفتگو بین همه طرف‌ها شد.

در ۱۵ سال گذشته دو رییس جمهور در قرقیزستان از تخت برکنار شده اند. روسیه متحد دیرینه این کشور نیز با گسترش اعتراضات در سراسر قرغزستان ابراز نگرانی کرده است.

روز گذشته پارلمان این کشور با تشکیل یک جلسه اضطراری «سادیر ژاپاروف» که معترضان از زندان آزاد کردند، را به عنوان نخست وزیر جدید قرقیزستان معرفی کرد. رویترز گزارش کرده است اجتماع خشمگین بالای هوتلی که مراسم معرفی ژاپاروف به عنوان نخست وزیر برگزار شده بود حمله کردند که وی مجبور شد از دروازه عقب این هوتل فرار کند.

در همین حال شورای خود خوانده هماهنگی مردمی که توسط چندین حزب مخالف تشکیل شده بود صبح روز چهارشنبه اعلام کرد که کابینه موقت آقای ژاپاروف را به رسمیت نمی شناسد و تمام قدرت های دولتی را به دست می گیرد و پارلمان را نیز منحل می کند.

در مجموع ۱۶ حزب در انتخابات روز یکشنبه شرکت کردند و ۱۱ حزب نتایج انتخابات را نپذیرفتند. به گفته آنان قدرت به دو حزب داده شده است. در پی افزایش اعتراض ها و ناآرامی ها کمیسیون انتخابات آرا را لغو کرد.

ژاپاروف سه شنبه شب گفت که وی در طی دو سه ماه آینده پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان طرح اصلاح قانون اساسی را پیشنهاد می کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل