تجارت

افزایش چشمگیر عواید حکومت در سه سال گذشته

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در سال های پسین عواید حکومت افزایش چشم گیر داشته است. بر بنیاد آمار وزارت مالیه عایدات حکومت در سه سال پسین ۵۳ درصد افزایش یافته است.

وزارت مالیه می گوید بخش بزرگ این عایدات از گمرکات و مالیات بزرگ و کوچک گرد آوری شده است.

اکلیل حکیمی، وزیرمالیه گفت: “از زمان آغاز حکومت وحدت ملی مالیات افزایش یافته است که در آغاز سال اول حکومت وحدت ملی مالیات به ۹۹ ملیارد افغانی می رسید ولی هم اکنون این مقدار به ۱۵۳ ملیارد افغانی افزایش پیدا کرده است.”

اما آگاهان اقتصادی افزایش عایداتی حکومت را از مالیات بر وضعیت مردم فقیر و بیکار کشور که شمار شان در حال افزایش است زیان بار می دانند.

احمد ضیا ضیا، آگاه اقتصادی گفت: “عواید از مالیات و گمرکات افزایش می یابد که برای بلند رفتن عایدات حکومت موثر است ولی در قسمت اقتصاد مردم  و تامین عدالت اجتمایی نیز اثرات دیگر داشته است.”

بیکاری و بلند رفتن مالیات از نگرانی شهروندان کشور است.

احمد صمیم، یکی از شهروندان افغان گفت: “هم مالیات بلند رفته هم کار نیست و قیمت های اجناس نیز بلند است.”

حکومت وحدت ملی با اغاز کار اش تلاش ها را اغاز کرد تا عواید کشور را بلند ببرد، اما آگاهان اقتصادی و مردم عملکرد حکومت در گرد آوری پول را انتقاد کرده می گویند: گرد آوری پول با بلند کردن مالیات صدمه بزرگ به اقتصاد مردم فقیر زده و نیاز است تا حکومت روی برنامه های کلان اقتصادی بر معادن و بخش های تولیدی دیگر فکر کند. 

در همین حال، وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید: ناامنی بزرگترین چالش فرا راه تطبیق برنامه های انشکافی وزارت انکشاف دهات است.

این وزارت ادعا دارد که در برخی از ولسوالی ها مخالفان مسلح دولت مانع تطبیق و یا توقف پروژه های انکشافی شده اند. 

وزارت احیا و انکشاف دهات در سه سال پسین نزدیک به پنج هزار پروژه را با هزینه ی بیش از نه صد میلیون دالر تطبیق کرده است. از این پروژه ها بیش از یازده ملیون روستا نشین نفع برده اند.

به گفته سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات این وزارت دست آورد خوبی در مباره با فساد داشته است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات گفت: “ما توانستیم یک اعشاریه هشت ملیارد افغانی را از بابت مبارزه با فساد صرفه جویی کنیم.”

 بر بنیاد گفته های وزرات احیا و انکشاف دهات بیش از ۴۰ درصد از شهروندان کشور از خدمات مواصلاتی به دور مانده و نزدیک به  ۴۲ درصد از شهروندان به آب آشامیدنی صحی دست رسی ندارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل