اخبار ساحوی

افزایش 12 درصدی عواید مالیاتی اداره مستوفیت ولایت قندوز

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اداره مستوفیت قندوز می گوید که عواید مالیاتی این اداره در مقایسه به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

این اداره با انتشار گزارش هشت ونیم ماهه سال 1391 گفته که در آمد مستوفیت قندوز بیش از 12 ملیون افغانی در مقیاس همین مدت نسبت به سال گذشته افزایش را نشان میدهد.

سید عالم سادات مستوفی ولایت قندوز گفت: ” در سال 1391متکی به هدایت وزارت مالیه ما روند جمع آوری مالیات را تسریع بخشیدیم، از سوی دیگر تکس مالیات هم امسال بیست درصد افزایش یافته است. امید واریم این در آمد بتواند حد اقل مصرف بودجه داخلی مارا تامین کند”.

بر اساس گزارش اداره مستوفیت قندوز مقدار زیاد این درآمدها ازبابت اخذ مالیه از شرکت ها، سرای ها ومعاش بلند کارمندان وابسته به دولت وسازمانهای خصوصی بدست میاید.

در این گزارش تاکید شده که سال های قبل مالیه دهنده گان نسبت به این موضوع  که پرداخت مالیه باعث افزایش در آمد دولت می شود کمتر آگاهی داشته اند، اما حالا میزان آگاهی در زمینه ی کمک برای خود کفایی  برای تامین بودجه داخلی دولت افغانستان بالا رفته است.

آقای سادات گفت:”ما در  کشور زندگی می کنیم کمترین میزان پرداخت تکس مالیاتی را نسبت به کشور های همسایه خویش میدهیم من باور دارم که دولت با اتکا به بودجه که از در آمد داخلی بدست میاید در آینده حداقل به کمک های بیرونی کمتر نیازمند باشد”.

با آنکه مالیات منبع مهم در آمد دولت ها است، اما در افغانستان هنوز سیستم مالیاتی با مشکلات جدی مواجه است و بخش عمده مردم به دولت مالیات پرداخت نمی کنند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی باور دارند که با اصلاح سیستم مالیات در کشور، دولت می تواند بخش عمده نیازمندی های مالی خود را از این ناحیه تامین نماید.

Trending

خروج از نسخه موبایل