تجارت

افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان روابط بازرگانی شان را گسترش می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان روی یک کمیته ی مشترک از بهر گسترش روابط بازرگانی و حمل و نقل توافق کرده اند.

در نشست مجازی که میان رهبران این سه کشور برگزار شده بود هر سه رهبر در مورد کمیته مشترکی که بتواند در راستای اتصال منطقه یی، انکشاف خط آهن، فایبر نوری و ترانسپورت فعالیت کند باهم گفتگو کردند.

در نشست سه جانبه میان اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، قربان قلی بیردی محمدوف رییس جمهوری ترکمنستان و الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان که به گونه مجازی برگزار شده بود، هر سه رهبر روی همکاری های بازرگانی با همدیگر گفتگو کرده و به پیشنهاد رییس جمهوری آذربایجان روی تشکیل یک هیات مشترک که شامل وزیران ترانسپورت و دیگر مقام های سه کشور می شود با هم توافق کردند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان از پیشنهاد رییس جمهور آذربایجان برای تشکیل هیات مشترک سه کشور استقبال کرد.

 

در این نشست، رییس جمهور ترکمنستان از طرح بندر اقینه و تورغندی برای انتقال بهتر کالاهای بازرگانی پشتیبانی کرد

اشرف غنی رییس جمهوری کشور گفت: “اولین مورد استقبال از پیشنهاد رییس جمهور الهام علی‌اف است که کمیته مشترک کاری در سطح مقام‌های ترانسپورت این سه کشور و مقام‌های دیگر وزارت‌های مرتبط ایجاد شود. ريیس جمهور بیردی محمداف نیز از آن پشتیبانی می‌کند.”

آقای غنی در این نشست از طرح توسعه خط آهن در خاک افغانستان نیز خبر داد و گفت که این کشور برای انکشاف اقتصادی از ۴ هزار تا ۶ هزار کیلومتر خط آهن نیاز دارد و همکاران بین‌المللی برای همکاری در این بخش ابراز آمادگی کرده اند. ترکمنستان برای داد و ستد تجارتی با افغانستان، شبکه خط آهن را تا بنادر آقینه و تورغندی توسعه داده است؛ بنادر که حکومت افغانستان می‌خواهد به بندرهای معیاری مبدل شود.

اشرف غنی افزود: “ما در افغانستان هشت بندر خشکه را بوجود خواهیم آورد. امریکا به خاطر کمک در بخش تضمین های مالی آماده است”.

  در گذشته افغانسان در زمینه داد و ستد بازرگانی با دنیا، بیشتر متکی به بندر کراچی پاکستان بود. با گشایش بندر چابهار ایران و باز شدن مسیرهای تازه ترانزیتی از طریق کشورهای آسیای میانه، افغانستان طی سال های اخیر توانسته است که اتکای خود به بندر کراچی را کاهش دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل