تجارت

افغانستان خواهان وصل شدن به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان است

Published

on

(Last Updated On: میزان ۶, ۱۴۰۰)

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، میگوید که امارت اسلامی با مقام‌های پاکستانی در باره یکجا شدن افغانستان به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان گفتگو کرده اند.

منصور احمد خان می‌گوید که اتصال منطقه‌ای از عناصر مورد بحث میان مقام‌های پاکستان و سران امارت اسلامی است که از راه‌های تعامل اقتصادی میان دو کشور نیز شمرده می‌شود.

وی افزود:” ارتباط منطقه ای عنصر مهمی از بحث‌های ما با رهبری افغانستان و راه پیش رو ما برای تعامل اقتصادی ما با افغانستان است. این پروژه مهم … فرصت خوبی برای ایجاد زیرساخت‌ها و اتصال انرژی بین افغانستان و پاکستان … (و) همچنین اتصال آسیای جنوبی به منطقه آسیای میانه” است.

این درحالی است که در این اواخر نمایندگان پاکستان، چین و روسیه با مقام‌های امارت اسلامی در کابل دیدار کرده و در باره امنیت و توسعه اقتصادی بحث کرده اند.

منصوراحمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، در این باره گفت:” پاکستان تلاش می‌کند تا با جامعه بین المللی برای کاهش محدودیت‌های بین المللی در سیستم بانکی همکاری کند و چند تن از مدیران موسسات مالی پاکستانی در روزهای اخیر به کابل سفر کرده اند تا ببینند آیا می‌توان با محدودیت‌های بین المللی وضعیت را بهبود بخشید.”

دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بخشی از برنامه  یک کمربند یک راه است، برنامه‌ای که چین را با آسیا، اروپا و فراتر از آن پیوند خواهد داد.

یونس مهمند، معاون اتاق های تجارت، در این مورد گفت:” کشورها باید روی پروژه‌های که منافع مشترک دارند به توافق برسند.”

تلاش‌ها برای شامل ساختن افغانستان در دهلیز اقتصادی چین و پاکستان در چهارچوب یک کمربند و یک راه از سال ۲۰۱۵ آغاز شده، اما ظاهرا این تلاش‌ها با مسلط شدن امارت اسلامی بر کشور وارد مرحله تازه ای شده است.

آگاهان اقتصادی از سران امارت اسلامی میخواهند که مذاکرات با کشورهای منطقه را برای وصل شدن افغانستان به دهلیزهای اقتصادی آغاز کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل