رویداد های اخیر

افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد اداری ۱۲ پله سقوط کرد

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۰, ۱۴۰۲)

سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳ افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد اداری ۱۲ پله سقوط کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان که روز سه شنبه منتشر شد، در سال ۲۰۲۳ افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد از ۱۰۰ نمره ۲۰ نمره کسب کرده است. در سال قبلی، این کشور ۲۴ نمره کسب کرده بود.

افغانستان در تازه ترین شاخص جهانی مبارزه با فساد در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۶۲ قرار دارد، در حالی که در شاخص قبلی، افغانستان در جایگاه ۱۵۰ قرار داشت.

در رتبه بندی جدید مبارزه با فساد، افغانستان بالاتر از کشورهایی همچو لیبیا، ترکمنستان، کوریای شمالی، یمن و سوریه قرار دارد.

دنمارک با ۹۰ نمره در صدر فهرست می‌باشد. فنلند، نیوزیلند و ناروی به ترتیب مقام های دوم، سوم و چهارم را در اختیار دارند.

فرانسوا ولیریان، رئیس سازمان شفافیت بین الملل گفته است: «فساد تا زمانی که سیستم های قضایی نتوانند متخلفان را مجازات کنند و دولت ها را تحت کنترل خود نگه دارند، به رشد خود ادامه خواهد داد. وقتی عدالت خریداری می‌شود یا در آن مداخله سیاسی صورت می‌گیرد، این مردم هستند که آسیب می بینند.»

وی افزود: «رهبران باید به طور کامل استقلال نهادهایی را که از قانون حمایت و با فساد مبارزه می کنند، تضمین نمایند. زمان پایان دادن به معافیت از مجازات برای فساد فرا رسیده است.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که فساد اداری در افغانستان پس از به قدرت رسیدن آن به صفر نزدیک شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل