خبرهای تازه

افغانستان در صدر اجندای نشست وارسا قرار دارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

در نشست وارسا دیدگاه افغانستان و اعضای ناتو در مورد مبارزه علیه هراس افگنی و حمایت از نیرو های افغان یکسان است.

افغانستان در صدر اجندای این نشست قرار دارد و قرار است کشور های کمک کننده  کمک های شان را برای پنچ سال دیگر با نیرو های افغان  تعهد کنند.   

ارگ ریاست جمهوری با ابراز این مطلب می گوید: سران ناتو در این نشست به خواست های مشروع افغانستان پاسخ مثبت خواهند داد .

درخواست پنج ملیارد دالر سالانه برای تجهیز و حمایت از نیرو های افغان و مبارزه با ریشه های تروریزم از خواست های عمده افغانستان می باشد که در مقابل ناتو حکومت داری خوب و مبارزه با فساد را از شرط هایش ابراز کرده است . 

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهور در صحبت با آریانانیوز می گوید: “در قسمت مسایل امنیتی خواست حکومت این است تا برای پنج سال، هرسال یک میلیارد دالر برای افغانستان کمک شود. که این خواست ما با خواست کشور های اشتراک کننده همسان است. توقع داریم که با دست پر و دست آورد های دراز مدت از این کنفرانس داشته باشیم”.

برخی از اعضای مجلس سنا نیز نشست وارسا را برای افغانستان مهم دانسته می گویند که افغانستان به کمک های جامعه جهانی نیاز دارد چون افغانستان با تهدید جدی تروریزم جهانی قرار دارد .

انار کلی هنریار عضو مجلس سنا افغانستان می گوید: “ما در 13 سال متکی به کمک های خارجی بوده ایم و حال هم نمی توانیم نیرو های امنیتی خود را تمویل نمایم، افغانستان با تهدید تروریزم بین المللی قرار دارد و اگر کشورهای کمک کننده تمویل نکنند نه تنها افغانستان بل تمام کشور ها با تهدید تروریزم روبرو خواهند شد. کمک به نیرو های افغان  مبارزه تمام کشور ها در برابر تروریزم را نشان خواهد داد”.

در همین حال کشور استرالیا اعلام کرده است که نیروهای افغانستان را تا پنج سال آینده از لحاظ تجهیز و آموزش حمایت خواهند کرد.

مسوولان ارشد این کشور گفته اند که به ارزش 300 ملیون دالر استرلیا آماده است تا نیرو های افغانستان را حمایت مالی کند. 

گزارش: عبدالعزیز کریمی

Trending

خروج از نسخه موبایل