اخبار ساحوی

افغانستان و قطر در یک قدمی گشایش دفتر سیاسی برای طالبان قرار دارند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

زلمی رسول وزیر امور خارجه که به نشست عمومی مجلس سنا فراخوانده شده بود، گفت” تلاش های افغانستان و قطر بر سر تفاهم نامه ایجاد دفتر به گروه طالبان در آن کشور به گونه جدی در جریان است و به مراحل نهایی اش رسیده است”.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه کشور راه اندازی هرگونه گفتگوهای صلح در بیرون از این کشور را بی اثر میداند و تاکید میکند که بجز گفتگو با طالبان در قطر، همه نشست های صلح باید در داخل افغانستان صورت گیرد.

گفته میشود چند روز پیش نشستی در پاریس با حضور نماینده های از گروه طالبان، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، شورای عالی صلح و جریان های سیاسی مخالف حکومت افغانستان راه اندازی شد، که ظاهراً هدف اش تلاشی بخاطر زمینه سازی برای گفتگوهای صلح خوانده شده است.

اما بلقیس روشن عضو مجلس سنا از شیوه رهبری این نشست ها انتقاد نموده گفت” صلح را ما به گدایی کشور های دیگر چون پاکستان ویا فرانسه وغیره کرده نمیتوانیم آنها مهره های خود را جمع میکنند تا بتوانند به منافع کشور خود کار کنند نه برای نفع افغانستان”.

در همین حال زلمی رسول وزیر امور خارجه افغانستان در رابطه به سیزده کارگر افغان که چند روز پیش در پی یک تیر اندازی نظامینان ایرانی به قتل رسیدند گفت:”که تلاش ها برای انتقال 13 جسد کارگران افغان که در ایران کشته شدند، جریان دارد”.

وی با اشاره به قتل این سیزده کارگر افغان گفت:”هرچند که تفاهمنامه های در پیوند به استرداد و انتقال مجرم ها و زندانی ها با ایران امضا شده ، اما هیچ یک تاکنون عملی نشده است.”

Trending

خروج از نسخه موبایل