جهان

افغان های متولد پاکستان سند تابعیت دریافت می‌کنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

پاکستان به افغان های که در آن کشور متولد و بزرگ شده باشند، تابعیت پاکستانی می‌دهد.

نخست وزیر پاکستان می‌گوید که دادن تابعیت به مهاجران افغان از اولویت کاری وی است و به آنانی که در پاکستان به دنیا آمده و برزگ شده اند، تابعیت پاکستانی می‌دهد.

بر بنیاد گزارش‌ها ۲.۳ میلیون افغان در خاک پاکستان مهاجر اند که از این میان ۱.۴ میلیون آن دارای سند پناهندگی در آن کشور اند.

به تازگی نخست وزیر پاکستان در سخنرانی اش در شهر کراچی پاکستان گفته است که برای افغان های که فرزندان شان در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده اند، تابعیت پاکستانی می‌دهد.  

عمران خان نخست وزیر پاکستان می‌گوید: “در کراچی ۲.۵ میلیون افغان و بنگالی زندگی می‌کنند و به آنها شناسنامه و پاسپورت داده نمی‌شود. آنان تن به کارهای شاقه می‌دهند و در بدل آن پول ناچیز دریافت می‌کنند؛ از این رو در کراچی یک طبقه محروم پدید آمده است و این افراد گاهی دست به جنایت نیز می‌زنند. “

این در حالی است که پاکستان از جمله کشورهای مهاجر پذیر در منطقه است که از سال های متمادی میزبان میلیون ها مهاجر افغان بوده است. اما این کشور به دست داشتن در رویداد های هراس افگنانه در خاک افغانستان نیز متهم است. حتا گفته می‌شود که این گروه ها را پشتبانی مالی و نظامی می‌کند.

اما حمید الله عزیزی استاد دانشگاه معتقد است که با این کار پاکستان هیچ تغییر زیادی در روابط سیاسی افغانستان و پاکستان رو نما نخواهد شد. تنها در عرف دیپلوماتیک میتوان این عمل پاکستان را به عنوان یک اقدام نیک در راستای سامان بخشیدن به سرنوشت مهاجران تقدیر کرد.

پیش از این نیز عمران خان گفته بود که خواستار آزادی رفت و آمد در مرز های افغانستان و پاکستان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل