رویداد های اخیر

امارت اسلامی برای ثبات افغانی استفاده از پول‌های خارجی را ممنوع کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۳, ۱۴۰۰)

بدنبال افزایش بی پیشینه ارزش دالر در برابر پول افغانی امارت اسلامی استفاده از پول خارجی در معاملات تجارتی را ممنوع اعلام کرد.

عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرا، که مسوول مدیریت اوضاع تعین شده است میگوید که بزودی وضیعت کنونی تغیر خواهد کرد.

او در این باره گفت:” ما به کسی اجازه نمی دهیم که در افغانستان خود سری کند. ما به عالمان دین، مقامهای محلی و نیروهای امنیتی دستور دادیم که در افغانستان بدون افغانی بانکنوتهای دیگر کشورها را اجازه ندهد.”

این مقام حکومت هشدار میدهد که با قاچاقبران دالر و کسانی که احتکار میکنند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

هرچند که کشور با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، اما حکومت میگوید که عاید ملی کشور بلند رفته و تلاشها برای بهبودی اوضاع سیاسی و اقتصادی جریان دارد.

این درحالی که بدلیل افزایش بهای دالر در کشور، نرخ مواد اولیه بشدت افزایش یافته و شهروندان توان خرید را از دست داده اند.

از سوی دیگر، ملا عبدالغنی برادر معاون اول رییس الوزاری امارت اسلامی از یک نمایشگاه فرآوردههای داخلی در کابل  دایدار کرده و هشدار داده که گرسنگی در افغانستان چالشهای را به منطقه وجهان خلق خواهد کرد.

ملا برادر جامعه جهانی را از بهر اینکه در برابر تصمیم امریکا مبنی بر منجمد کردن پولهای افغانستان سکوت کرده به شدت انتقاد میکند.

ملابرادر گفت:”چیزی که امریکا کرده چرا دنیا به آن دیده نمی تواند، پیسه از اشرف بود و یا از ملت بود، امریکا چرا این طور کرد، دنیا چرا برایش چیزی نمی گوید که این پول ملت است و باید پس گردانده شود.”

او هم چنان در مورد به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان میگوید که جهان دنبال هدفهای ویژه در این مورد است اما امارت اسلامی متعهد به منافع ملی افغانستان

ملا برادر افزود:” ما از جامعه جهانی میخواهیم که امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسد و سرمایه منجمد شده افغانستان را آزاد کند تا مشکلات موجود را حل کنیم.”

کاخ سفید میگوید که آزاد سازی  پولهای منجمد شده افغانستان روی میز واشنگتن نیست.

Trending

خروج از نسخه موبایل