تغییرات اقلیمی

امارت اسلامی: تغییرات اقلیمی دو میلیارد دالر امسال به افغانستان زیان وارد کرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۶, ۱۴۰۱)

همزمان با برگزاری ۲۷همین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در مصر، وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که با آنکه افغانستان هیچ سهم منفی در تغییر اقلیم نداشته، اما این کشور بیشترین زیان را از این ناحیه دیده است

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه (۱۶ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تغییرات اقلیمی بیشتر از دو میلیارد دالر در سال جاری به افغانستان زیان وارد کرده است.

بلخی افزوده است: «از آنجایی که اثرات تغییر اقلیم مرزهای سیاسی را نمی‌شناسد، لذا راه‌حل‌های آن نیز باید مستقل از ملاحظات سیاسی باشد و کشورهایی مانند افغانستان که هیچ‌گونه سهم منفی در تغییر اقلیم نداشته اند، اما با تاثیرات منفی آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید نادیده گرفته شوند.»

معاون نماینده‌ای خاص سازمان ملل برای افغانستان روزگذشته (یک شنبه ۱۵عقرب) دراعلامیه‌ای گفت که افغانستان ششمین کشور آسیب دیده از تغییرات اقلیمی در جهان است وافغان‌ها در پرتگاه این تغییرات قرار دارند.

او از جامعه جهانی خواست تا کمک‌های فوری و مشترک برای مبارزه با تغییرات نابود کننده اقلیمی افغانستان داشته باشند.

سرمنشی عمومی سازمان ملل هم خواهان برداشتن گام‌های بنیادی ازسوی کشورها برای کاهش تاثیرات بد تغییرات اقلیم به کشورهای نادار وفقیر است.

آنتونیو گوترش، سرمنشی عمومی سازمان ملل می‌گوید که:«نیاز است تا کشورها گام‌های بنیادی را برای اقدام سریع‌ و جسورانه‌‌ای اقلیمی در دهه سرنوشت‌ساز پیش رو را بگذارد وکشورهایی را کمک کنند که با وجود نداشتن نقش منفی درتغییرات اقلیمی، آسیب‌های فراوان را متحمل می‌شوند، این زمانی است که در جنگ جهانی اقلیمی پیروز یا مغلوب خواهیم شد.»

این درحالی است که درافغانستان خشک‌سالی‌های چند سال گذشته و این‌سو بارندگی‌ها وسرازیرشدن سیلاب‌های غیر معمول، به مردم زیان‌های زیادی وارد کرده‌است.

برنامه غذایی جهان تخمین می‌کند که درافغانستان حدود ۱۹ میلیون تن مصونیت غذایی ندارند و نزدیک به ۶ میلیون هم به کمک‌های اضطراری غذایی نیازمند استند.

این درحالی است که بیش از ۱۲۰ رهبر جهان برای شرکت درنشست موسوم به”کاپ ۲۷” به شرم الشیخ مصر رفته‌اند و حدود ۳۰ هزار نفر در این نشست دو هفته‌ای، شرکت خواهند کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل