تجارت

امارت اسلامی در سال ۲۰۲۳ دو برابر سال گذشته از روسیه گاز مایع وارد کرده است

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۳, ۱۴۰۲)

طبق اطلاعات صنعتی، امارت اسلامی افغانستان از جنوری تا نومبر سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷۶ تن گاز مایع وارد کرده که دو برابر سال قبل آن است.

روسیه حکومت امارت اسلامی را به‌رسمیت نشناخته، اما از اولین کشورهایی است که پس از بازگشت به قدرت با آن قراردادهای تجاری امضاء کرد.

سال گذشته پس از آن که مسکو به حکومت سرپرست امارت اسلامی تخفیفی برای میانگین قیمت جهانی کالاها پیشنهاد کرد، امارت اسلامی با روسیه قراردادی برای تامین پطرول، دیزل، گاز و گندم امضاء کرد.

بستن این قرارداد اولین معامله بزرگ اقتصادی شناخته شده‌ای بود که امارت اسلامی از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱ امضاء کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد براساس اطلاعات صنعتی، عرضه گاز مایع روسیه از طریق راه آهن به افغانستان در ماه‌های جنوری تا نومبر از ۱۷۶ هزار تن بالاتر رفته که بیش از دو برابر واردات در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

در همین حال،‌ مجموع صادرات گاز مایع روسیه به آسیای مرکزی در ۱۱ ماه اول امسال نیز دو برابر شده و به ۳۹۰ هزار و ۱۰۰ تن رسیده است.

این درحالی است که صادرات گاز روسیه برخلاف نفت، هدف تحریم‌های غرب قرار نگرفته است. با این حال، روسیه صادرات گاز را از اروپا، بر آسیای مرکزی متمرکز کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل