رویداد های اخیر

امارت اسلامی: معاهده آب با ایران تغییر نخواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت انرژی و آب امارت اسلامی افغانستان گفته است که در مسئله حقابه ایران مطابق معاهده سال ۱۳۵۱ عمل می‌کنند و این معاهده تغییر نخواهد کرد.

پس از افتتاح فاز دوم بند کجکی در هلمند و ادعای کشور  ایران از بهر نرسیدن حقابه این کشور، وزارت انرژی وآب گفته است که  با وجودی که حاضر اند با مقام های ایرانی مذاکره کنند اما در مورد معاهده ۱۳۵۱ گفتگو نخواهند کرد زیرا بر اساس همین معاهده حقابه ایران داده می‌شود.

مجیب الرحمن عمر، معین وزارت انرژی وآب گفت: ” وزارت انرژی و آب افغانستان به منافع ملی کشور متعهد است و بر سر حقابه ایران هیچ نوع توافق یا قرارداد جدید صورت نخواهد گرفت. معاهده ۱۳۵۱ قابل اجرا است و تعقیب می‌شود.”

به گفته وزارت انرژی وآب، هفتاد درصد آب های افغانستان به کشورهای همسایه سرازیر می‌شود که برای مدیریت آن، کار تمامی بندهای آب را که نیمه کاره مانده است را آغاز می‌کنند.

آقای عمر گفت:” برای مدیریت آب کشور تدابیر اتخاذ کرده ایم و سعی داریم برای مدیریت آب خود اقدام کنیم. خشکسالی کشور ما را تهدید می‌کند”.

با این حال قرار است وزارت انرژی وآب یک نشست بزرگی را برای  جلب سرمایه گذاری روی تولید انرژی برگزار کند و در این نشست سرمایه گذاران خارجی هم شرکت خواهند کرد.

مدیریت آب های کشور ظاهرا در صدر برنامه های امارت اسلامی قرار دارد. به باور آگاهان فرصت مدیریت آب ها از نظر امنیتی فراهم شده و تلاش شود که این فرصت ها از دست نروند.

Trending

خروج از نسخه موبایل