رویداد های اخیر

امارت اسلامی: هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور ندارد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۴۰۱)

سرمنشی سازمان ملل ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود درمورد افغانستان گفته است که کشته‌شدن ایمن الظواهری درکابل ادامۀ روابط امارت اسلامی با گروه‌های تروریستی را آشکار کرد که خلاف تعهدات حاکمان جدید این کشور درامر مبارزه برضد تروریزم است.

با این حال، وزارت امور داخله می‌گوید که هیچ گروه تروریستی درافغانستان حضور ندارد و امنیت کنونی درمقایسه با چهار دهۀ پسین بی‌نظیر بوده است.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله دراین مورد گفت: «هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور ندارد و نه هم ما اجازه می‌دهیم که حضور داشته باشند. ما به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهیم که از افغانستان به سایر کشورها تهدید ایجاد کند.»

در گزارش سازمان ملل هم‌چنان آمده است که درگیری‌های مسلحانه ۹۷ درصد، حملات هوایی ۹۹.۵ درصد و انفجارهای ناشی از مواد منفجره دست‌ساز ۸۷ درصد کاهش یافته است.

گوترش افزوده که درنتیجه وخامت اوضاع اقتصادی و بشردوستانه، حوادث امنیتی مرتبط با جرم و جنایت به ‌طور مداوم بالا باقی ‌مانده است، به ‌طوری که ۳۷۳ مورد جرایم در بین ۲۲ می تا ۱۶ آگست گزارش شده که درمدت مشابه در سال ۲۰۲۱، سه صد مورد بود.

در گزارش سرمنشی سازمان ملل گفته شده که حملات نسبت داده‌ شده به داعش نیز در افغانستان کاهش یافته است. سازمان ملل متحد ۴۸ حمله توسط داعش را در یازده ولایت ثبت کرده است.

این گزارش سازمان ملل در آستانه برگزاری نشست شورای امنیت درباره افغانستان نشر شده است.

علاوه براین، سرمنشی سازمان ملل متحد هم‌چنان از محدودیت‌های شدید بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغانستان، از جمله ممنوعیت تحصیل، ابراز نگرانی کرده است. اما امارت اسلامی می‌گوید که این‌گونه گزارش‌ها براساس اطلاعات نادرست تهیه می‌شود در حالی که امارت اسلامی متعهد به تأمین حقوق اساسی شهروندان است وآنرا نقض نکرده است.

این درحالی است که به باور آگاهان، این گزارش روی تصمیم‌گیری اعضای شورای امنیت درمورد افغانستان تأثیر خواهد گذاشت.

هاتف مختار، رییس مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک افغانستان گفت: «اگر امارت اسلامی یک سیاست متوازن را در قبال جهان از خود نشان دهد، می‌توانیم افغانستان را از انزوای سیاسی، بین المللی و اقتصادی بیرون کنیم.»

Trending

خروج از نسخه موبایل