اخبار ساحوی

امروز ششم جدی سالروز تهاجم شوروی سابق به افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

34 سال پیش در ششم جدى ارتش سرخ شوروی اقدامات عملی را برای اشغال افغانستان آغاز کرد و ورود نظامیان روسی از راه زمین به افغانستان آغاز شد.

کابل  شامگاه شش جدی 1358 خورشيدى شاهد حضور نخستین سربازان ارتش شوروی سابق بود و در این  شب صدای دلخرالش هواپیماهایی از آسمان کابل به گوش هر پایتخت نشین مرسید.

برخی ها نمیدانستند که چه اتفاقی رخ داده است تا اینکه صبح شد و با کشته شدن حفیظ الله امین همه بوی اشغال را حس کردند.

حالا که 34 سال از این رویداد میگذرد شمارى از پايتخت نشينان هنوز از گذشته های تلخ دوران شوروی خاطره ها دارند.

جانعلی  باشنده کابل ميگويد، شوروی در نتیجه،  بخش های زیاد افغانستان را اشغال کرد و رفته، رفته رقم نیرو هایش را به بیش از صد هزار نفر رسانید.

شهروندان افغان که پیش از آن تجاوز بریتانیا را شکست داده بودند در برابر ارتش سرخ شوروی نیز مقاومت کردند تا اینکه تهاجم شوروی را به شکست مواجه کردند.

باور ها این است که شوروی با تهاجم به افغانستان اهداف بزرگی را در منطقه دنبال میکرد.

جاوید کوهستانی آگاه نظامی ميگويد، دست رسی به خلیج فارس و راه یافتن به آب های گرم هندوستان بخش از اهداف شوروی ها خوانده می شود.

وى افزود، ملیون ها کشته، زخمی و یا هم آواره از وطن  و نیز ادامه جنگ از پیامد های تهاجم شوروی بر افغانستان پنداشته می شود.

رفته رفته پس از 34 سال از این رویداد حالا تغییرات نسبی بر زندگی شهروندان افغان رونما شده است.

افغانستان در نبرد با شوروی سابق حدود یک ميلیون کشته داد، در این جریان حدود 3 ميلیون تن دیگر زخمی، معیوب و یا هم آواره از وطن شدند.

سرانجام جنگ ده ساله شوروی در افغانستان ناکام ماند و قوای روس از افغانستان رفتند، اما تنها چیزی که تاهنوز نرفته جنگ است، دیده شود که جنگ چه زمانی از این کشور خواهد رفت.

Trending

خروج از نسخه موبایل