رویداد های اخیر

امریکا: احتمال افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۰)

مقام‌های امریکایی میگویند که برای خروج مصون همه سربازان خارجی از افغانستان شاید شماری آنان در افغانستان افزایش یابند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، روز گذشته (جمعه، ۲۷ حمل) در یک کنفرانس خبری گفت که ” این امکان بدور از واقعیت نیست که برای یک مدت کوتاه برخی از قابلیت‌ها در افغانستان افزود شود تا خروج مصون، منظم و قصدی مطابق دستور رییس جمهور در اوایل سپتمبر صورت گیرد.”

جان کربی در باره چگونگی و زمان رسیدن این نیروها به افغانستان جزییات بیشتر نداد.

او در این باره افزود:” طوریکه ما از عراق خارج شدیم، این منطقی است که فرض کنیم به کمک‌ها لوژیستیکی مانند کمک‌های انجینیری ضرورت داشته باشیم.”

سخنگوی وزارت دفاع امریکا میگوید:” ممکن است برخی از قابلیت‌های نیروهای محافظت را اضافه کنیم تا مطمین شویم که این خروج بگونه مصوون، منظم و موثر صورت گیرد. باز هم هرچه نزدیکتر میشویم بیشتر میدانیم، این کار احتمال دارد.”

او همچنان گفت که هم اکنون وزارت دفاع امریکا در باره روابط امنیتی افغانستان و امریکا در سال‌های آینده کار میکند.

کربی در این باره گفت:” ما قصد داریم تا وارد یک رابطه دوجانبه شویم، رابطه نظامی، روابط که ما با دیگر کشورها داریم. این رابطه حضور نظامی ما در میدان نبرد را در بر نمیگیرد به استثنای آنچه که برای حمایت از ماموریت دیپلوماتیک نیاز باشد. کار در این باره جریان دارد. من نمی توانم بگویم که نیروهای امنیتی افغان به کدام نوع قرار داد ضرورت دارد.”

جان کربی افزود که امریکا به مبارزه خود با هراس افگنی ادامه خواهد داد تا دوباره به پناه‌گاه هراس افگنان مبدل نشود.

کربی در این باره افزود:” ما در این باره قابلیت‌های بیشتر داریم، و نمی خواهم در این باره با جزییات صحبت کنم که چی گونه از این قابلیت‌ها استفاده میکنیم.”

این مقام امریکایی گفت که  در باره هشدار طالبان آگاهی دارد.

او در این باره گفت:” ما هشدارهای آنان را دیدیم. این برای ما بی احتیاطی خواهد بود تا این هشدارها را جدی نگیریم. برای طالبان هم بی احتیاطی خواهد بود تا اظهارات رییس جمهور و وزیر دفاع را نادیده بگیرد که گفته بود حمله بر نیروها، متحدین و همکاران ما در جریان خروج جواب قاطعانه خواهد داشت.”

او همچنان گفت که خروج سربازان خارجی از افغانستان به معنی قطع روابط نیست بلکی امریکا به حمایت نیروهای افغان ادامه خواهد داد.

این در حالی است که مقام‌های امریکایی تعهد کرد که معاشات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را می پردازند.

طالبان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده است، اما قبل از این در واکنش به اعلام زمان خروج نیروهای امریکای از افغانستان تا ۱۱ سپتمبر گفته بود که این تمدید به جنگجویان آنان اجازه خواهد داد تا وارد اقدام شوند و مسوولیت آن بدوش امریکا خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل