رویداد های اخیر

امریکا اداره کامل نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان را در اختیار گرفت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۱)

مسوولیت کامل امنیت و حفاظت تأسیسات دیپلوماتیک افغانستان در ایالات متحده به کنترول امریکا درآمد.

وزارت خارجه امریکا گفته که تا اعلام مجدد، نگهداری از ساختمان سفارت افغانستان در واشنگتن و کنسولگری‌های این کشور در ایالت‌های لاس آنجلس و نیویارک را به دست گرفته است. امارت اسلامی اما بر توسعه روابط دیپلوماتیک تأکید می‌کند.

وزارت خارجه ایالات متحده مسوولیت کامل امنیت و حفاظت این مأموریت دیپلوماتیک را به دوش دارد.

گفته شده تا اطلاع بعدی مسوولیت دارایی‌های سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آن کشور در نزد وزارت خارجه امریکا باقی خواهد ماند.

ظاهر امریکا با مسوولیت گرفتن نهادهای دیپلوماتیک افغانستان، به گونه‌ی غیر مستقیم آشکار می‌سازد که برنامه خاص میان کابل و اشنگتن در حال حاضر وجود ندارد.

این گونه که هزاران افغان مقیم امریکا از ارایه خدمات کنسولی در ایالات متحده هم محروم اند.

ولی فروزان، آگاه روابط بین الملل می‌گوید که:”تسلیم نمودن دارایی ها و ملکیت سفارت افغانستان در ایالات متحده امریکا به وزارت خارجه امریکا نشان دهنده آن است که دیگر برنامه برای بهبود روابط با افغانستان وجود ندارد امید که داشتند مذاکرات که تا چندی قبل صورت میگرفت میان طالبان و نماینده یالات متحده امریکا  نتیجه نداده است و کدام برنامه وجود ندارد که این روابط بهتر شود و یا هم بهبود پیدا کند.”

امارت اسلامی اما بر توسعه روابط دیپلوماتیک با کشور ها تأکید کرده می‌گوید، تعامل با افغانستان به سود تمام کشورها خواهد بود.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که:” تلاش‌های امارت اسلامی در مورد مسایل دیپلوماتیک جریان دارد و با کشورهای زیادی روابط دیپلوماتیک خوب دارد و امید واری این است که راه‌های دیپلوماتیک باز باشد و مشکلات در این عرصه نباشد و این به سود تمام کشورها است که با افغانستان روابط دیپلوماتیک داشته باشند.”

به باور آگاهان بسته ماندن این سفارت مشروعیت افغانستان را زیر سوال قرار میدهد و تاثیرات منفی بر سفارت‌های خانه افغانستان در دیگر کشورها هم برجا خواهد گذاشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل