خبرهای تازه

امریکا از تعهد قطر در همکاری به روند صلح افغانستان خبر داد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

صلح در افغانستان گره پچیده یی که اکنون مقام های امریکایی آستین بر زده اند تا آنرا باز کنند. هر چند تا اکنون هر نوع تلاش برای حاضر کردن طالبان به میز مذاکره با یاس همراه شده است اما اینبار دیپلومات های امریکایی باور دارند که با اجماع منطقه یی می توانند راه حلی را دریافت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید نماینده ویژه امریکا در امور آسیای جنوبی با مقام های قطر و برخی از کشور های عربی در مورد صلح افغانستان گفتگو کرده و راضی است.

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که «آلیس ولز با معاون نخست وزیر و دیگر مقامات حکومتی  قطر دیدار کرده و در مورد همکاری های آنها در مورد وضعیت افغانستان صحبت کرده است، با امکانات که در آنجا وجود دارد همکاری آنها مفید است، خانم آلیس از صحبت ها راضی بود و پیشنهاداتی را نیز برای حکومت قطر در مورد حمایت روند صلح داشته است.»

آمادگی امریکا به گفتگو های مستقیم با طالبان و افشای خبر ها از گفتگوی برخی مقام های امریکایی با نمایندگان طالبان در قطر و امارات متحده نگرانی ها را در میان دولت مردان افغان ایجاد کرد.

اما جان بس سفیر امریکا در یک گفتگوی ویژه با آریانا نیوز می گوید امریکا تنها تسهیل کننده است.

او گفت: «نیاز به گفتگو های بین الافغانی است، زیرا راه حل از درون خود جامعه افغانی بدست خواهد آمد و این راه حل باید توسط کشور های منطقه و امریکا و دیگر متحدان حمایت شود.»

ادامه تلاش های صلح همواره با حمایت پاکستان از هراس افگنی با چالش کشانیده شده است اما این دیپلومات امریکایی در کابل می گوید فشار ها بالای پاکستان ادامه خواهد یافت.

آقای بس می افزاید: «خوب مه فکر می کنم باید تاکید کنم که فشار های ما به پاکستان ادامه پیدا می کند. در واقع ما به این دیدگاه مان پافشاری داریم تا اینکه دیده شود و مطمین شویم که پاکستان از تلاش های حکومت افغانستان برای مقابله با تهدید های که از جانب طالبان و شبکه حقانی صورت میگیرد حمایت می کند.»

در کابل نیز نمایندگان جامعه مدنی، شخصیت های قومی و عالمان دینی رایزنی دارند تا در سفر به  قطر خواست مردم این کشور را در نامه یی  به نمایندگان طالبان در دفتر دوحه برسانند.

Trending

خروج از نسخه موبایل