Connect with us

رویداد های اخیر

امریکا از سکتور تعلیمی افغانستان بگونه مشروط حمایت کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۱۸, ۱۴۰۰)

توماس ویست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان، پس از یک دور سفر به کشورهای منطقه و جهان در مصاحبه تازه با شبکه تلویزیونی پی بی اس امریکا گفته که کشور اش آماده ارایه کمک‌های بشری به افغانستان است.

وی افزوده که این کمک‌ها را حتا به عملکرد امارت اسلامی مشروط نمی‌سازند.

ویست در این باره گفت:”خوب ما ارایه کمک‌های بشری را مشروط به هیچ چیز حتا عملکرد طالبان نمیسازیم. ایالات متحده امریکا ۴۷۴ میلیون دالر برای کمک‌های بشری را ارسال می نماید و این علاوه بر یک عشاریه پنج میلیارد پول است که افغانستان در بانک جهانی برای هزینه‌های عمومی داشت، است.”

اما این مقام امریکایی ارایه کمک در بخش معارف را مشروط به عدم تغیر در نصاب معارف که در بیست سال گذشته تدریس میشد میداند.

ویست افزود:” زمانیکه موضوع کمک باشد ما و جامعه جهانی روی دو بخش تمرکز بیشتر داریم، که یکی آن معاشات استادان است، اما شرط مهم این است که ما میخواهیم  یک نصاب تعلیمی اکادمیک داشته باشیم و طالبان در این راستا وعده کرده اند که در نصاب تعلیمی ۲۰ سال قبل تغییرات را ایجاد نمی نمایند.”

این درحالیست که با گذشت هر روز به دلیل منجمد ماندن منابع مالی افغانستان در امریکا، بحران اقتصادی و بشری در کشور تشدید می یابد و تداوم آن به باور سازمان ملل فاجعه خطرناک بشری را به همراه خواهد داشت.

رویداد های اخیر

سرازیر شدن سیلاب‌ها بار دیگر در ولایت‌های فاریاب و سرپل جان ۱۵تن را گرفت

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۴, ۱۴۰۳)

ولایت‌های فاریاب و سرپل باردیگر گواه سیل مرگبار بوده و ۱۵نفر در آن جان باخته اند، بخش بزرگ از زمین‌های زراعتی آسیب دیده و ده‌ها خانه‌ نیز تخریب شده است.

به گفته مسوولان محلی این سیلاب‌ها در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل، ۵عضو یک خانواده را به کام مرگ کشانده است. درهمین حال در ولایت فاریاب جان ده تن را گرفته و ۱۱تن دیگر را زخمی کرده و هم‌چنان ده‌ها خانه و بیش از ۵۰ جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است. بیشترین آسیب بر مردم ولسوالی لولاش فاریاب وارد شده است.

با این همه، سیلاب‌‌ها جریان انتقال کمک‌های غذایی سازمان ملل را به مناطق دور افتاده دشوار ساخته است. 

برنامه جهانی غذا می‌گوید که سیلاب سرک‌ها و پل‌ها را در مناطق آسیب دیده در افغانستان ویران کرده و در نتیجه آن انتقال مواد غذایی دشوار شده است. برنامه جهانی غذا تا حال به ۲۰هزار آسیب دیده کمک غذایی کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتاق تجارت: حدود یک ماه می‌شود که تیل طیاره وارد افغانستان نشده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۴, ۱۴۰۳)

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید، حدود یک ماه می‌شود که تیل “T1” یا تیل طیاره وارد افغانستان نشده است. این اتاق گفته است که امارت اسلامی باید این مشکل را رفع کند و از ترکمنستان بخواهد تا اجازه دهد تاجران افغان این تیل را وارد کشور کنند.

مسوولان این اتاق افزوده‌اند که قرارداد خرید تیل با ترکمنستان امضا شده و پول نیز انتقال یافته اما آن کشور اجازه نمی‌دهد که تیل وارد افغانستان شود.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که این مشکل را بررسی کرده و می‌خواهند که از طریق وزارت صنعت و تجارت به موضوع رسیدگی شود.

به گفته‌ مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، نه تنها که ترکمنستان اجازه واردشدن تیل طیاره را نمی‌دهد بلکه در انتقال مواد غذایی نیز دچار مشکل هستند و می‌خواهند که امارت اسلامی این موضوع را با جانب ترکمنستان شریک ساخته تا برای حل آن اقدام شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی برای سفر به قطر دعوت شد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۴, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه از دعوت امیر خان متقی، سرپرست این وزارت برای سفر به قطر خبر داده است.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور خارجه که امروز (جمعه، ۴ جوزا) منتشر شد، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزیر امور خارجه قطر در دیدار با آقای متقی از او خواسته است تا به قطر سفر کند.

در این دیدار آقای الخلیفی شرایط امارت اسلامی را برای اشتراک در نشست سوم دوحه بجا دانسته و گفت که همه به این باور اند که بدون حضور امارت اسلامی، این نشست بی نتیجه خواهد بود.

از سوی دیگر، آقای متقی ضمن ارائه وضاحت در باره موقف امارت اسلامی، در مورد گنجانیده شدن موضوعات تغییر اقلیم، سکتور خصوصی و مواد مخدر در نشست دوحه رضایت نشان داد.

او از موقف قطر در قبال قضیه فلسطین قدردانی کرده و خواستار ایجاد فرصت‌های کاری برای کارگران افغان و همکاری در امر آزادسازی دارایی‌های منجمد شده د افغانستان بانک شد.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور خارجه، آقای الخلیفی افغانستان را خانه دوم خود خوانده و از همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، صحت، پروژه های زیربنایی و سکتور بانکی اطمینان داد.

وی افزود که قطر می‌خواهد یک شفاخانه مجهز ۴۰۰ بستر در ولایت کندهار بسازد.

سرپرست وزارت امور خارجه در حالی برای سفر به قطر دعوت می‌شود که قرار است نشست سوم دوحه در باره افغانستان به تاریخ ۳۰ جون برگزار گردد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!