رویداد های اخیر

امریکا: از مبارزه مسلحانه در برابر امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۷, ۱۴۰۰)

نماینده خاص امریکا برای افغانستان می‌گوید که ایالات متحده از مبارزه مسلحانه در برابر امارت اسلامی حمایت نمی‌کند.

توماس ویست در صحبت با انستیتیوت صلح امریکا تاکید کرده که سیاست امریکا تعامل با امارت اسلامی و تغییر آنان است.

توماس ویست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان، در این باره گفت:” ایالات متحده از مبارزه مسلحانه علیه طالبان حمایت نمی‌کند ما آرزوی دیدن و حمایت از یک کشور صلح‌آمیز را داریم که دیگر هرگز پناه‌گاه تروریست‌هایی نباشد که ایالات متحده، متحدان ما یا دیگران را تهدید می‌کنند، و حقوق همه مردم آن حفظ شود.”

این دیپلومات امریکایی هرچند از اجماع دلگرم کننده میان غرب و کشورهای منطقه بر سر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خوشبین است، اما می‌گوید که امارت اسلامی با سهیم نساختن دیگران در قدرت، مرتکب اشتباه شده و به مخالفت‌ با خود دامن می‌زند.

او در این باره گفت:” طالبان همان اشتباهی را مرتکب می‌شوند که ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۰۱ به آن دچار شد. در آن زمان، ایالات متحده زمینه حضور طالبان در قدرت و زندگی آبرومندانه را برای آنان در افغانستان مساعد نکرد.”

توماس وست همچنان بر رعایت حقوق زنان و حاکمیت قانون در افغانستان تاکید کرده می‌گوید فشارهای عمومی در این مورد مهم است.

امارت اسلامی اما می گوید که استراتیژی‌های امریکا در افغانستان ناکام شده و دیگر قضایایی داخلی کشور به آنان ارتباطی ندارد.

این در حالیست که روز جمعه رییس جمهور ایالات متحده در یک فرمان اجرایی هفت میلیارد دالر از دارای‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کرد که از آن جمله ۳.۵ میلیارد دالر به بخش کمک‌های بشری و ۳.۵ میلیارد دالر دیگر به عنوان غرامت به قربانیان حملات یازدهم سپتمبر پرداخته خواهد شد.

امارت اسلامی و مردم افغانستان این اقدام امریکا را ناعادلانه و غیر قابل قبول خوانده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل