تجارت

امریکا: امارت اسلامی اجازه دسترسی به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را ندارد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۸, ۱۴۰۰)

وزارت خزانه‌داری امریکا روزگذشته (سه‌شنبه ۲۷میزان) اعلام کرد که امارت اسلامی اجازه دسترسی به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را که بخش عمده آن در ایالات متحده است، نخواهد داشت.

به گزارش رویترز، امارت اسلامی پس از به قدرت رسیدن، از امریکا خواسته است که بیش از ۹ میلیارد دالر از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را که در بیرون از آن کشور نگهداری می‌شود آزاد کند.

اما والی آدیه‌مو، معاون وزارت خزانه‌داری امریکا به کمیسیون بانکداری سنای این کشور گفت:”به اعتقاد ما ضروری است که تحریم‌ها علیه طالبان (امارت اسلامی) برجا بماند، اما در عین حال راه‌هایی برای یاری‌رسانی بشردوستانه مشروع به مردم افغانستان پیدا شود. این دقیقا کاری است که ما داریم می‌کنیم.”

رویترز می‌نویسد در حالی که افغانستان دچار بحرانی انسانی است، امریکا و دیگر کشورهای غرب با گزینه‌های دشواری روبرو اند که چگونه با امارت اسلامی وارد تعامل شوند بدون آن که به امارت اسلامی مشروعیتی را که در پی آن است ببخشند، و در عین حال تضمین کنند که کمک‌های بشردوستانه به دست مردم افغانستان می‌رسد.

آدیه‌مو گفت:”هدف این است که اجرای تحریم‌ها علیه طالبان (امارت اسلامی و شبکه حقانی را تضمین کنیم، اما در عین حال بگذاریم کمک‌های بشردوستانه وارد آن کشور شود.”

شبکه حقانی گروهی وابسته به امارت اسلامی است که در جوار مرز افغانستان و پاکستان استقرار دارد و برخی از حملات در جنگ افغانستان به آن نسبت داده می‌شود.

به گفته آدیه‌مو، وزارت خزانه‌داری امریکا تمامی اقدامات ممکن در چارچوب تحریم‌ها را انجام می‌دهد که تا دست گروه‌های بشردوستی که می‌خواهند کمک‌ها به دست مردم افغانستان برسد، باز باشد. او اما در عین حال هشدار داد که امارت اسلامی مسئولیت دارد بگذارد کمک‌های بشردوستانه وارد افغانستان شود.

خزانه‌داری امریکا ماه گذشته دو مجوز کلی برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در عین ادامه تحریم‌ها علیه امارت اسلامی را صادر کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل