رویداد های اخیر

امریکا: با ناتو یکجا در مورد خروج کامل از افغانستان تصمیم می‌گیریم

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳, ۱۴۰۰)

ایالات متحده آمریکا تصمیم خود را روی خروج نیرو هایش از افغانستان با متحدانش در نشست وزیران خارجه ناتو شریک می سازد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا همزمان با آغاز نشست وزیران خارجه ناتو می گوید که این کشور در مشوره با متحدان امریکا در ناتو تصمیم خود را روی خروج نیروهای شان از افغانستان به گونه مشترک اعلام خواهد کرد.

آقای بلینکن گفته است: “ما یکجا به افغانستان رفتیم، یکجا تنظیم شدیم و باهم یکجا از آنجا خارج خواهیم شد. هفته گذشته رییس جمهور بایدن گفت که دشوار خواهد بود که به زمانبندی اول می عمل کنیم و نیروهای خود را به گونه کامل خارج کنیم. و هر چیزی که ایالات متحده می خواهد انجام دهد در مشوره با متحدان ناتو گرفته خواهد شد.”

در همین حال ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو هرچند گفتگوهای جاری صلح را شکننده میگوید اما از امریکا، از بهر تلاش های تازه اش برای پیشرفت در گفتگوهای صلح افغانستان پشتیبانی می کند.

آقای استولتنبرگ میگوید: “آنجا را در زمان درست آن ترک خواهیم کرد. بنابرین ما نیاز به مشوره، هماهنگی، و تصمیم گیری مشترک داریم. یکجا شدن ما در این نشست وزیران خارجه ناتو یکی از بخش های مهم این روند است که متحدان ما به این مساله مهم و دشوار به گونه مشترک بپردازند.”

آقای ستولتبنرگ تاکید می کند که برای پیشرفت در روند صلح افغانستان نیاز است که تمام بازیگران منطقه ای در این روند شامل شوند.

وی یک بار دیگر از گروه طالبان می خواهد که خشونت ها را کاهش دهد و روابط شان را با القاعده متوقف بسازند.

رحمت الله اندری سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی میگوید:  “در حال حاضر بیش از ۹۶ در صد دفاع از سوی نیروهای امنیتی افغان به پیش برده می شود. و اگر کشور ای خارجی به تعهد شان نسبت به افغانستان ادمه می دهند ما از آن استقبال می کنیم.”

هرچند در توافق نامه مشروط امریکا و طالبان آمده که نیروهای خارجی تا ماه می سال جاری به گونه کامل افغانستان را ترک می کنند؛ اما اکنون امریکا و ناتو تصمیم به عملی سازی این زمان بندی را گرفته نتوانسته اند و خروج نیروها در گرو پیشرفت روند صلح افغانستان گفته شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل